Sådan mindsker du dit madspild, når du bor alene

Som single kan det være en udfordring at få spist al den mad man køber, fordi butikkerne sjældent tilretter deres rabatter efter folk, som ikke har brug for store mængder. For at blive klogere på, hvad os der bor i små husholdninger selv kan gøre for at mindske madspild, mødtes vi med Selina Juul, som har stiftet Stop Spild Af Mad. Foreningen med mere end 64.000 følgere på Facebook har igennem de seneste 9 år været med til at skabe et kæmpe fokus på madspild og er senest blevet nævnt på BBC og CNN.

Et meget unødvendigt problem

”I Danmark sker 36% af madspildet hos forbrugerne, og singler står for den største del af de danske forbrugeres madspild”, fortæller Selina. “Årligt smides 260.000 af mere end 700.000 tons mad ud. Rent økonomisk er det helt hen i vejret, for vi smider mad ud for 13,5 milliarder kr. inklusive moms og afgifter hvert år, altså cirka 7200 kr. per husstand”. Tallene stammer fra Miljøstyrelsen og Landbrug & Fødevarer.

FNs Levnedsmiddel- og Landbrugsorganisation, FAO, har estimeret, at det globale madspild ville kunne brødføde intet mindre end 3 milliarder mennesker, og ifølge CONCITO bliver omkring 32% af den globale fødevareproduktion spildt. Det betyder, at mellem 3,3 og 5,6 mia. ton CO2 bliver udledt til ingen verdens nytte hvert år.

Vi er på vej

Heldigvis har både forbrugere og virksomheder fået øjnene op for problemet, en lang række supermarkeder har lagt masserabatter i graven og det er blevet muligt at sætte prisen ned på datovarer. I den periode som Stop Spild af Mad har eksisteret, er madspildet i Danmark således allerede blevet mindre. Ifølge den seneste undersøgelse fra Danmarks Statistik for Stop Spild Af Mad siger op mod halvdelen af danskere (44,5%), at deres husstand har større fokus på madspild i dag end for 1 år siden.

Alligevel mener Selina, at der er lang vej endnu – for eksempel når det kommer til de mange små husholdninger i Danmark: ”Virksomhederne skal komme mere ind i kampen og målrette nye produkter til det store forbrugersegment på ca. 1,5 mio. danskere, som bor alene. Det skal være lettere at købe mindre pakker grøntsager, måltidskasser, færdigretter og mad i løsvægt”.

Forbrugere kan gøre en forskel

Mindre madspild er et af de steder, hvor du virkelig kan gøre en forskel for miljøet og klimaet. For eksempel ved at stemme med dine  penge. ”Forbrugere har en ufattelig magt. Det er på grund af forbrugerne, at vi har rykket os så meget i forhold til madspild i Danmark. Nu ruller bevægelsen mod madspild, og den kan næsten ikke stoppes.”

Men ifølge Selina kan vi også gøre en forskel andre steder end i supermarkederne: ”Alle er influencere, og man skal bruge sin magt meget bevidst. Virksomheder kan ikke slippe afsted med alt, og vi skal sætte krav til dem. Jeg ville ønske, at flere youtube’re og instagram’ere begyndte at bruge deres kanaler til at tale om andet end sig selv – og aktivt brugte deres kanaler til for eksempel at opfordre folk til at undgå madspild.”

Kræver viljestyrke og udholdenhed

Selina medgiver dog, at det er et hårdt arbejde at skabe så stor en bevægelse som Stop spild af mad. Hendes råd til andre, der gerne vil starte grønne initiativer med stor effekt, er især at være vedholdende. ”Du skal se målet og overbevise dig selv om, at der ikke findes nederlag. I starten søgte jeg om midler fra 200 fonde til Stop Spild Af Mad og fik afslag fra dem alle. Det stoppede mig ikke.”

Ifølge Selina er det vigtigt, at Stop Spild Af Mad ikke angriber nogen: ”Vi erkender, at vi alle sammen er en del af det her problem. Vi har fokus på en moderne form aktivisme i tæt samarbejde med nogle af de største aktører i fødevarebranchen. Jeg kalder det for aktivisme 2.0., hvor vi tager fat i forbrugerne og giver dem mere magt, så de selv kan handle.”

Sådan undgår du madspild

For at gøre det nemt at komme med ind i kampen har vi samlet vores bedste tips til at mindske madspild liger her:

Før du køber ind:

  • Tag et billede med din telefon af det, du har i dit køleskab.
  • Husk at spise op i dit køleskab og din fryser.
  • Lav et basislager med tomat på dåse, kokosmælk, bønner, linser og pasta.
  • Gå sammen med flere singler om at lave et indkøbsfællesskab – derved kan I få glæde at supermarkedernes mængderabatter.

Når du er ude at handle:

  • Supermarkeder prøver at lokke os til at købe mere end vi har brug for. Det kan du modstå ved at bruge indkøbskurve, der kan bæres på armen. Jo større indkøbskurven er, desto mere tilbøjelig er du til at fylde den op.
  • Mængderabatter er en madspildsfælde. Brug dem kun, hvis du er sikker på, at du får brugt al maden –  ellers er det dine penge ud af vinduet.
  • Gå efter de ”skæve” frugter og grøntsager og vælg for eksempel singlebananer, som ellers ender med at blive smidt ud.
  • Tag forbi steder, hvor du kan købe varer i løsvægt, hvis de er tilgængelige der, hvor du bor. I København har vi for eksempel Løs Market på Vesterbro.
  • Køb nedsatte datovarer, hvis du vil hjælpe supermarkederne med at mindske madspild og spare penge.
  • Brug apps som Too Good To Go, RedMaden, DelDinMad, Foopla eller YourLocal, hvis du vil nedsætte madspild hos alt fra restauranter til bagerier og supermarkeder og samtidig gøre et kup.
  • Køb måltidskasser fra bl.a. Årstiderne eller RetNemt, som ud over lækker mad udstyrer dig med opskrifter, så du ved, hvordan du får brugt det, du har.

Sådan får du spist op:

  • Hvis du har mere end du kan spise, kan du banke på hos naboen og dele dine rester.
  • Fryseren er god til at opbevare rester, men pas på, at den ikke bliver sidste stop inden skraldespanden. Skær ting ud og frys det ned i mindre portioner. Det er også en god idé at lave en ’tøm-fryser-dag’ en gang om måneden – og en ’tøm-køleskabet-dag’ hver søndag.
  • Har du haft gæster, kan du give dem hjemmelavede doggybags med hjem, hvis du ikke kan nå at spise alle rester selv.

Har du andre gode tips til at mindske madspild? Del dem gerne i kommentarfeltet.

hjælp os med at drive webmagasinet og støt hver måned

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *