Signe Wenneberg: Drop selfies og vis hvad du kan

Du kender måske Signe Wenneberg fra tv, aviser, Burhønsenes Befrielsesfront, som forfatter til havebøger, medlem af Etisk Råd, foredragsholder eller medstifter af internetmediet POV International. Vi er taget afsted for at tale med hende om, hvordan hun bruger sociale medier i forsøget på at få os til at leve mere bæredygtigt.

Med 23.000 følgere på Facebook og næsten lige så mange på Instagram, skulle man tro, at Signe er vild med opmærksomhed. Men hun er faktisk en meget privat person: “Jeg bryder mig ikke særlig meget om at stille mig frem. Det er mere et middel til at nå målet, at jeg investerer mig selv i mine budskaber. Man får nemlig flere tilhørere og mere gennemslagskraft, hvis man giver noget af sig selv”, siger hun.

Færre selfies, flere muligheder

“Folk skal holde op med selfies. Der er ikke noget fedt i det, og de er ikke vigtige for verdensfreden”, mener Signe. I stedet er hun fortaler for, at man viser, hvad man er god til. Der er ifølge hende for meget fokus på det ydre og for lidt på essensen, siger hun. Og når det kommer fra Signe, kommer det ikke fra hvem som helst. Hun har skrevet kronikker i 25 år og er vant til at tale til et stort publikum. Hendes bedste tip til andre, der gerne vil nå ud med et budskab, er at finde deres stofområde og formidle det.

“Tænk på, at det er en ære at blive modsagt – så er der da nogen, der har taget stilling og tænkt over det, man har sagt”, siger Signe Wenneberg og opfordrer til, at vi tør mere og bruger vores kanaler til at præge dagsordenen. “Da jeg var ung, bestemte redaktører, hvad der kunne udkomme. I dag kan alle udkomme hver dag, og det er der store muligheder i”, siger hun.

signe-3
Bæredygtighed med Signe Wenneberg

For Signe handler de sociale medier ikke om at samle på likes – de handler om at gøre en forskel. “Jeg er sgu ligeglad med, hvor mange likes jeg får. Det som betyder noget er, at jeg kan nå så langt ud, at nogle ting bliver mulige. Som da jeg lavede en hjemløsemobilisering sidste januar, der nåede ud til 1,8 millioner mennesker. Der behøvede jeg bare åbne min mobilepay i 5 minutter, så havde vi penge nok til de ting, vi havde brug for. Dét synes jeg er vildt.”

Bedstemorgenerationen gjorde det først

“Ingen af de ting, jeg siger, er originale. Bedstemorgenerationen er mit store forbillede”, siger Signe og fortæller, hvordan bedste- og oldemødre har styr på den bæredygtige livsstil: De har en lille, velvalgt garderobe, producerer stort set ikke affald og er kreative med rester af alt fra mad til garn. “Dem kan vi virkelig lære meget af. De kan jo nærmest ikke smide noget ud og genbruger, så det vil noget. Mange af mine veninder har over 100 par sko, og det ville være helt utænkeligt bare et par generationer tilbage.”

Bedstemorvisdommen guider Signes valg i hverdagen. Hun har høns i haven, spiser efter årstiden og hader at være til møder med vand i plastikflasker. For hvorfor ikke bare fylde et par kander fra hanen? Hun har samlet sine bedste tips i bogen Grønne hverdagstips, som hun håber bliver årets mandelgave. “Hvis vi allesammen kunne overbevise 10 andre om, at de skulle droppe vand på flaske, ville det jo gøre en kæmpe forskel”, siger hun og gentager bogens motto: “Ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget”.

signe-2
Signe Wenneberg i hendes sommerhus som udelukkende er bygget af bæredygtige materialer

En helt anden lydhørhed i dag

Hvordan er det så at tale om bæredygtighed, miljø og klima foran 23.000 facebookfølgere og næsten lige så mange på Instagram? Det er 40.000 i alt! Ifølge Signe er det væsentlig rarere, end det var at skrive om de samme ting for 15 år siden. “Dengang mente mange jo, at jeg var fuldstændig gakkelak. At gå fra at skrive om kultur til at skrive om have og høns, det var virkelig at synke dybt i nogles øjne. Jeg skulle hele tiden forklare, hvorfor jeg gjorde det”. I dag oplever Signe, at interessen for det grønne og bæredygtige er stigende: “Nu rækker folk selv ud og er interesserede. Det er blevet meget mere mainstream med bæredygtighed, og folk er lydhøre og vil gerne lære mere”.

Tegnene på, at mange vil noget andet, er overalt, mener Signe: “Folk gider nu. Unge prioriterer andet end penge, starter nye fællesskaber og vil skabe positive forandringer. Det er gode tegn. Men vi skal blive ved med at kæmpe og insistere på, at det ydre ikke er det vigtige – det vigtige er at dele de ting, der beriger os som mennesker. Jeg siger altid, at unge skal bruge deres instagramprofil som en udstilling de kuraterer! Tænk, hvis jeg kunne kigge tilbage på alle de haver og tusindvis af buketter, jeg har lavet fra jeg var helt ung til nu, på Instagram. Det ville være en god samling at se tilbage på”.

Få Signe Wennebergs bedste tip til at leve mere bæredygtigt lige her:

hjælp os med at drive webmagasinet og støt hver måned

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *