Her er Europas mest delevenlige hovedstad på transportområdet

Indlægget er sponsoreret af Shopalike.dk.

Er du én af de mange tusindvis af danskere, der hvert år tager på ferie i én eller flere af Europas mange storbyer? Og har du prøvet at leje en bycykel eller en privat bil, når du skal fra A til B?

Deleøkonomien inden for transportsektoren er en voksende global tendens. Derfor har du i dag flere muligheder end nogensinde for at bruge en deleøkonomisk transporttjeneste og være med til at reducere dit eget CO2-aftryk, når du er i udlandet. Men hvilke byer har det største udvalg af deleøkonomiske tjenester til fornuftige priser?

Onlinesøgemaskinen Shopalike har netop udarbejdet en omfattende undersøgelse af deleøkonomien i Europa inden for transportområdet. Den konkluderer, at Paris er den by, der har omfavnet de nye muligheder for transport på bedste vis. Både hvad angår udbuddet af forskellige transportmidler og i forhold til priserne. Bruxelles, Berlin, Warszawa og Wien følger trop og placerer sig på henholdsvis 2., 3., 4. og 5. pladsen.

Billigt at bruge bycykler i de fleste byer

Set med danske briller ligger København på en 7. plads på listen over Europas mest delevenlige byer, når det kommer til transport og miljøvenlighed. Og det skyldes i høj grad byens høje priser, hvor en gennemsnitlig cykelpris pr. time ligger på knap 32 kroner. I Bruxelles er prisen kun 3,72 kroner pr. time.

Cykler er både en lækker og miljøvenlig måde at komme rundt på. Derfor er det fedt at se, at så mange byer har gjort det billigt og attraktivt at bruge cykler.

I kategorien bildeletjenester er det Paris, der fører an, efterfulgt af Wien og København. Bruxelles, Paris og Warszawa topper imidlertid listen i cykelkategorien.

Undersøgelsen behandler også delescootere; den nyeste tilføjelse indenfor deleøkonomiske tiltag. Ifølge Shopalike er langt de fleste af disse ’nye’ scootere elektriske, og derfor endnu et miljøvenligt transport-alternativ på ferien. Kun ni byer befinder sig indtil videre på listen, hvor Berlin, Paris og Lissabon er helt i front.

Shopalike har analyseret i alt 28 EU-hovedstæder ud fra tre parametre: hvor mange cykel-, bil- og scooterdelings-ordninger hver by råder over, antallet af køretøjer, som står til rådighed pr. 10.000 indbyggere samt den gennemsnitlige pris for 1 times brug af deleordningerne.

Du kan læse meget mere om undersøgelsen og dykke ned i de forskellige kategorier lige her.

Gør du brug af deleøkonomiske transporttjenester, når du er i udlandet? Del dine erfaringer i kommentarfeltet.

Tekst af Ditte Hedegaard Davidsen, foto af Johanne Stenstrup

GemGem

hjælp os med at drive webmagasinet og støt hver måned

2 Comments

  • Vildt spændende indlæg! Det kunne også være interessant at se på muligheder for transport rundt i Europa, som ikke inkluderer flyrejse – man kan feks komme vidt omkring på cykel (evt kombineret med tog) plus få lækre brune
    sommerben

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *