Bæredygtige sokker kommer ikke i par

Sponsoreret af URU design

Vi mødtes med Alexander, grundlæggeren af strømpefirmaet URU, på en varm sommerdag. Ikke lige den perfekte dag at snakke strømper, tænkte vi, men for Alexander er solskinsdage de bedste dage – her kan han nemlig vise sit produkt bedst frem: i hvide sneakers og bare ben.

sustain-daily-uru-sokker-4

URU designs er helt præcis navnet på det firma, Alexander og hans familie står bag. Ideen kommer fra barndomshjemmet, hvor strømper forsvandt for et godt ord, og familien havde en stor skuffe med ubrugelige singlestrømper. Mange løser dette problem ved kun at gå i fx sorte strømper, men det var for kedeligt for Morabbi familien, som derfor fik ideen til solostrømper.

URU solo socks hedder produktet – helt kort er det 5 eller 7 strømper i en pakke, hvor alle matcher, men ingen er ens. Ingen par = intet spild.

Hvordan det startede

“Vi tænkte, at det kunne være sjovt at provokere lidt, men ikke for meget. Derfor lavede vi nogle pakker, som var meget farverige i farver og design, og nogle som var mere konservative. Fællesnævneren var, at de alle var forskellige, men kunne bruges sammen i pakken.” Det blev til den første kollektion med 7 solostrømper.

I dag består udvalget af 2 kollektioner, hvor den næste ikke er helt så farverig, men til gengæld meget grafisk og inspireret af Europas storbyer.

“Vi vidste godt, at det ikke var nok bare med et godt produkt. Derfor tænkte vi på økologi og bæredygtighed, for det er noget, vi har med hjemmefra.”

Familien blev hurtigt enige om, at strømperne skulle være i økologisk bomuld, og at de ville prøve at lave en emballage, hvor der ikke var noget skrald eller plastik, som forbrugeren skulle smide ud. Den tanke blev til en æske i genbrugspap, der både beskytter strømperne og bliver til en opbevaringsæske, der passer ned i kundernes undertøjsskuffe.

sustain-daily-uru-sokker-7

På jagt efter et mere bæredygtigt produkt

Det har været lidt af en proces at komme frem til det mest bæredygtige produkt, men Alexander og familien har hele tiden forsøgt at eliminere alt spild og tage de bedste valg. Først kom strømperne i plastikposer og skulle pakkes om. Det løste de ved at lade fabrikken, som strikker strømperne, pakke dem direkte i kasserne, så processen kunne blive plastikfri.

De startede også ud med økologisk bomuld fra Indien, som er billigere, men skal fragtes lagt til strikfabrikken i Istanbul. Nu bruges der bomuld fra Tyrkiet, som er lidt dyrere, men i en bedre kvalitet og dyrket tættere på fabrikken.

Man kan virkelig mærke på Alexander, at han brænder for at gøre både produktionen og produktet bæredygtigt, og han er nået langt, for i dag er der ingen spild i produktionen, og det er lavet så lokalt, som det er muligt for et Europæisk bomuldsprodukt.

sustain-daily-uru-sokker-2

Hvad skal der ske nu?

Grunden til at vi mødes med URU design og Alexander er, at de har store planer for fremtiden. Alle aldre skal kunne gå i URU solostrømper, og derfor lancerer de i dag en kickstarterkampagne for at få råd til at lave børnestrømper.

Her kan du købe alle strømpe pakkerne fra første og anden kollektion til ualmindeligt gode priser. Samtidig kan du købe strømper til alle børn, du kender – med størrelser fra 4 år og opefter vil hele familien kunne gå rundt i forskellige, men matchende, strømper.

En nyfortolkning på et gammelt produkt

Det sjove ved URU strømperne er, at man får en stor AHA-oplevelse, så snart man forstår produktet. Bæredygtige strømper klinger måske lidt kedeligt for nogle, men der er intet kedeligt over URU strømper.

Strømper der ikke matcher, siger du? Jamen, hvor mange par får jeg så? Ingen? Og de matcher alle sammen? AHA!

Det er den anderledes tilgang til design og bæredygtighed, som gør, at vi elsker URU-strømperne. Vi har alle sammen brug for strømper, og hvis du ligesom Alexander elsker at flashe dem, så gør det med stil.

Støt URU strømper på Kickstarter her.

hjælp os med at drive webmagasinet og støt hver måned

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *