Fashion Revolution vil ændre tøjindustrien med et hashtag

Ved du, hvem der har lavet dit tøj? Det ved de færreste, og netop derfor sætter Fashion Revolution-kampagnen fokus på spørgsmålet #whomademyclothes hvert år i april. I år har Sustain Daily haft en finger med i spillet.

Af Christina Neubert og Johanne Stenstrup.

Den 24. april 2013 styrtede en kæmpe tekstilfabrik i Bangladesh sammen. Episoden har fået navn efter fabrikken, Rana Plaza, og kostede 1133 mennesker livet. Det var mennesker, som arbejdede for at lave det tøj, som vi kan købe i butikkerne. Årene efter har gået med at få verdens store firmaer til at tage ansvar og udbetale erstatning til de pårørende. Det er de heldigvis godt på vej til, omend nogle er langsommere end andre.

For aldrig igen at glemme de usynlige hænder, som syer vores tøj sammen, er kampagnen Fashion Revolution opstået med et simpelt ønske om svar på spørgsmålet “Hvem har lavet mit tøj?”. Verden over bliver den 24. april, og ugen op til, markeret ved at aktivister, brands, bloggere og forbrugere sammen fortæller historier om tøjindustrien. Både de sørgelige, som er at folk dør og bliver syge af at lave tøj, og de gode om, at nogle brands gør det modsatte og har respekt for menneskene bag.

Du kan være med!

fashion revolution vis dit logo

Gennem hashtagget #whomademyclothes har over 30.000 allerede vist deres støtte til kampagnen og spurgt modebrands verden over, hvem der har lavet deres tøj. For at deltage skal du blot tage et billede af mærket i dit tøj, uploade det til et socialt medie, og tagge det brand, som har lavet tøjet.

Det er måske fjollet at tro, at et hashtag kan ændre en hel branche, men #whomademyclothes kampagnen har vist, at internetaktivisme har en berettigelse. Siden Fashion Revolution-bevægelsen gik i gang, er der udbetalt erstatning til rigtig mange pårørende – ikke bare til Rana Plaza-ulykken, men også til andre ulykker siden. Det er blandt andet også pga det store arbejde som mange organisationer som fx Clean Clothes Campaign laver, med at sende petitions til brands. Mange virksomheder har skrevet under på bedre sikkerhedsregler på fabrikkerne. Det er dog ikke i tekstilarbejdernes vilkår, vi kan se kampagnens virkelig sejr, men i de mange forbrugere, den når ud til – forbrugere, der som os køber tøj og forhåbentligt stiller spørgsmål næste gang. Kampagnen betyder kun noget, hvis du lader den betyde noget. Næste gang du overvejer et tøjkøb, så husk:

Ansvarlige brands fortæller, hvem der har lavet deres tøj.

Who_made_my_clothes_Skall_studioDe fleste designere ved måske slet ikke, hvem der har lavet deres tøj, men flere og flere modebrands tager ansvar og har tæt kontrol med dem, der laver deres tøj. En af dem er Skall Studio, som selv tager til Indien for at tjekke forholdene på fabrikken og har mødt arbejderne.

Fashion Revolution Danmark på facebook kan du fra den 18. til den 24. april løbende læse interviews med seje danske modebrands, som gerne vil fortælle, hvem der har lavet deres tøj.

Fashion Revolution er vigtigt hele året

who made my clothes fash rev danmark

Fashion Revolution Danmark var i 2015 er et samarbejde mellem Unfair Fashion, Clean Clothes Campaign og Sustain Daily. Vi ønsker i fællesskab at sætte fokus på forholdene i tøjbranchen, ikke bare i april, men hele året. Fra Sustain Daily er det netværkets to modebloggere, Christina og Johanne, som er gået ind i kampagnen. Christina står bag Fashion Revolution Danmark’s facebookside, og sammen med Johanne og Tibbe fra Clean Clothes Campaign, har hun arrangeret et event på selve Fashion Revolution-dagen den 24. april. I dag er det meget mere.

Tilmeld dig eventet her.

Samarbejdet mellem Clean Clothes Campaign og Sustain Daily’s modebloggere er perfekt, for hvor Clean Clothes oplyser om problemerne i industrien, sætter Johanne og Christina fra Sustain Daily fokus på, hvad man kan gøre som forbruger.

Når kampagneskiltene er pillet ned, og de mange selfies er glemt, står både Johanne og Christina klar til fortsat at give råd. Både om hvordan du kan købe tøj, der er lavet under ordentlige forhold, og hvordan du passer bedst muligt på det. Clean Clothes Campaign bliver ligeledes ved med at oplyse omkring forholdene i modebranchen, også når kampagnen er slut.

hjælp os med at drive webmagasinet og støt hver måned

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *