Crowdfunding som moderne bæredygtig finansiering

Det kommer nok ikke bag på nogen, at vi er vilde med crowdfunding. Forsalget af Sustain Yearly – andet år, som også i år foregår som crowdfundingkampagne, er jo netop i gang – og det er uden tvivl lige så fantastisk, som det er hårdt.

Vi tror på, at fremtiden ligger i denne form for salg – nemlig forsalg – hvor ting først bliver produceret, når et tilstrækkeligt antal mennesker har vist interesse. Og vi er ikke de eneste, der er begejstrede for konceptet. Flere og flere bæredygtige virksomheder lancerer forretninger eller enkelte produkter ved hjælp af en crowdfundingkampagne. Selvfølgelig er der også andre, der satser på crowdfunding. Men det ser ud til, at finansieringsformen især appellerer til os med grønne værdier – og det er der mindst fire gode grunde til:

  1. Man får testet, om idéen er god nok til at folk vil bruge deres penge på den.
  2. Crowdfunding sikrer startkapital til produktionen, som altid er dyrt.
  3. De, der hjælper med at virkeliggøre projektet, er loyale købere, som bliver ved med at støtte op.
  4. Kampagnen giver en idé om, hvor meget der skal produceres, så man undgår overproduktion.

Hvad er crowdfunding for noget?

Men først back to basic: Crowdfunding er en finansieringsform, hvor mange individer giver et beløb til en sag eller et projekt. Der er forskellige former for crowdfunding. Du kan støtte en sag uden at få noget igen. Her er der altså tale om donationer –  men det ses stadig som en form for crowdfunding. På den måde kan man sige, at sustaindaily.10er.dk er en konstant igangværende crowdfunding. Typisk vil man dog betragte crowdfunding som en procedure, hvor de, der støtter, får noget for deres penge. Den slags reward baseret crowdfunding ser vi nærmere på i dag.

Crowdfunding for bæredygtige virksomheder

Crowdfunding som gratis markedsføring

Udover at crowdfunding fungerer som projektfinansiering, er det en en virkelig god måde at skabe begejstring for et initiativ – altså en alternativ måde at markedsføre sig på. LØS market kørte for eksempel kampagne i tre måneder, selvom de sikkert godt kunne have fået pengene ind med en kortere kampagne, hvilket faktisk anbefales. Ved at strække perioden, var der dog flere, der blev opmærksom på butikken. På den måde kendte rigtig mange til stedet, før det overhovedet åbnede – og se bare, hvilken success LØS market er i dag.

Hjælper at opnå mængde i produktionen

Som lille bæredygtig virksomhed kan det være svært at få råd til at opfylde de krav, der stilles til minimumsantallet i en produktion. Da GROBUND ville producere en ny skjorte, valgte tøjmærket derfor at køre en crowdfundingkampagne som forsalg. Ved at få pengene ind før produktionen gik i gang, kunne de opfylde produktionskravene – og skabe loyale og engagerede kunder på vejen.

Der sker nemlig noget magisk, når man støtter en crowdfundingkampagne; man køber ikke bare en vare. Nej, man er med på en rejse. Og selvom der kan gå lang tid, før produktet kommer hjem at bo hos en, er ventetiden mest af alt fyldt med forventningens glæde.

Alt fra tøj til insektbarer

På verdens største crowdfundingplatform, Kickstarter, er det især teknologi, som slår rekorderne. Du finder dog alverdens projekter, lige fra insektbarer fra danske Dare to Eat til amerikanske windowfarm-systemer.

Det er også her, vi kører vores helt egen crowdfundingkampagne indtil den 4. marts. Har du allerede fået fat i dit eksemplar af Sustain Yearly – år 2? Nej? Så kan du gøre det lige her. Hvert enkelt klik tæller, for vores smukke årsmagasin bliver kun en realitet, hvis efterspørgslen er stor nok.

Crowdfunding kursus

Lær at crowdfunde dit eget produkt

Vi er faktisk så passionerede omkring crowdfunding, at vi gerne vil lære flere at bruge teknikkerne. Derfor tilbyder vi sammen med vores grønne kontorfællesskab et kursus i crowdfunding. Du kan komme med for kun 150 kroner, hvis du er hurtig.

På kurset vil vores co-founder Johanne Stenstrup gennemgå alt det, der ligger både før, under og efter en kampagne samt alle de tricks, ingen fortæller om på overfladen. Vi har selv haft stor glæde af at snakke med andre seje crowdfundere, inden vi gik i gang.

Kom med til kurset på Greencubator den 27. februar

Ps – vi har lavet dette fine billede, som du kan dele, hvis du allerede har støttet vores kampagne:

Går du selv med et kreativt projekt i maven, eller har du støttet et?

Tekst af Johanne Stenstrup, Foto af Andreas Raun.

GemGemGemGemGemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *