10 tip til et bæredygtigt firmaevent

Skal din virksomhed holde et større arrangement? Måske en medarbejderdag, en generalforsamling eller en juleafslutning? Så har du sikkert tænkt på, at du skal lave et opslag på intranettet, booke kantinen og overveje, hvor mange øl der skal købes ind.

Men har du tænkt på, hvordan du kan gøre dit event mere bæredygtigt? Undersøgelser viser, at virksomheder, der har gode værdier og tager ansvar, har gladere og mere engagerede medarbejdere. Så hvorfor ikke bruge medarbejderarrangementet til at vise, at I sammen kan tage ansvar? Her er 10 lette tip, du kan starte med.

Invitation, pynt og gaver

  1. Hold invitationen papirløs

Selvom det kan virke hyggeligt og effektivt at printe en invitation og lægge på alle medarbejderes skrivebord, så er det både unødvendigt og spild. De fleste virksomheder har så mange digitale kanaler, at det ikke er nødvendigt at printe en eneste invitation.

  1. Pynt op med genbrug eller genanvendelige materialer

Skal der være fest, så lad der være fest (eller bare event) – men behøver det betyde pynt, som bliver smidt ud af rengøringen? Overvej om I har noget pynt, der kan genanvendes, fx kan planter fra hele kontoret se flot ud på buffeten i kantinen, og jeres reklame roll-ups kan skabe en særlig formel stemning, hvis de bruges internt.

Måske kan I overveje at købe duge eller stof-vimpler i virksomhedens farver, som kan bruges igen og igen. Til jul kan der sagtens klippes hjerter af gamle magasiner.

  1. Vælg økologiske, lokale blomster

Mange lejligheder kræver en flot blomst, for når der er noget at fejre, er der også nogen at fejre. Men blomster kan være forurenende og har ofte et stort CO2 aftryk. Nedsæt det og send et godt signal ved at vælge lokale, økologiske blomster fx fra danske Vilde Violer eller Flor. De er dygtige både til gavebuketter og bordpynt.

Mad og drikke

  1. Vælg økologisk eller vegetarisk

Hvis maden alligevel skal bestilles udefra, så søg efter økologisk catering eller køb økochips. Det er et let valg, fordi I ofte kan få det samme, som I ellers ville have – bare i en lidt grønnere version. Hvis det skal være ekstra klimavenligt, så overvej en vegetarisk buffet. Den giver helt sikkert gæsterne noget at tale om.

  1. Lad Fødevarebanken håndtere jeres rester

Det er utrolig svært at beregne mængden af mad til mange mennesker. Især hvis man gerne vil have, at alle skal kunne smage lidt af alting, eller invitation er åben. Derfor vil der være spild. Men det behøver ikke at betyde fyldte skraldespande. Ring til Fødevarebanken eller et nærliggende herberg og hør, om de vil komme forbi (eller endnu bedre: Om I må komme forbi med resterne). Det er oplagt at gøre en eller flere medarbejdere ansvarlige for at få resterne sendt godt afsted.

  1. Sørg for doggy bags

Hvis der er mad til overs på buffeten, kan det være, at nogle har lyst til at få det med hjem. Hvis I fra virksomhedens side sørger for lette beholdere, fx den smarte papirboks fra KLS Pure Print, så kan alle interesserede let tage rester med hjem. På den måde er der ingen, der skal være flove over at spørge, og ingen triste kokke skal smide en masse god mad ud.

  1. Åben kun de drikkevarer, I har brug for

Det ser godt ud med en masse drinks, åbne vinflasker og generelt mange tilgængelige drikkevarer. Men det opfordrer også til spild, og hvis de ikke drikkes, skal de som regel hældes ud. Derfor er det bedre at stille oplukkere, glas og isterninger frem, så folk selv kan åbne de drikkevarer, de vil have, og resten kan gemmes til en anden god gang.

Location

  1. Arranger fællestransport, hvis I skal ud

Skal I bare være på kontoret, er dette punkt ikke så relevant. Men er der tale om et event ude af huset, så overvej at sørge for fællestransport. Ikke alene sørger I for, at de fleste kommer samtidig – I er også med til at sikre den mest klimavenlige transportform. Nemlig mange i samme køretøj.

Affald

  1. Undgå engangsservice

Det kan være fristende at købe en stor pose fyldt med plastikkopper og tallerkener, men er det nødvendigt? Hvis I normalt har service til alle medarbejdere, hvorfor kan det så ikke bruges til et event? Det er både en bedre spiseoplevelse og bedre for miljøet, når tallerkenerne er af porcelæn. Hvis det er et socialt arrangement, så prøv at tænke opvasken ind i en konkurrence eller et spil.

Hvis det ikke er muligt at vaske op, så sørg for at vælge engangsservice, som er mere miljøvenligt. Fx tallerkener af palmeblade, krus af genbrugsplast eller træbestik. I kan også overveje, om det skal være alt eller intet: Måske kan man godt overkomme at vaske bestik og glas næste mandag, men spise på paptallerkener.

  1. Lav en aftale med Kompostbudene om jeres bioaffald

Er der noget madspild, som ikke kan gives væk, så overvej om det kan laves til kompost. I flere byer er der services hvor fx Kompostbudene gerne kommer efter jeres komposterbare affald.

Skal jeres juleevent være grønnere?

Har I i virksomheden en bestemt juletradition eller juleevent hvor medarbejderne mødes, så er det en oplagt mulighed for at tage de første grønne skridt. Sustain Daily og Mad & Miljø er i år gået sammen om at sprede bæredygtig juleinspiration til alle storkøbenhavnske virksomheder.

Skal din forening, virksomhed eller klub holde et julearrangement? Så book Sustain Daily og Mad & Miljø til at være det grønne indslag.

Hent vores tilbud til virksomheder i Storkøbenhavn her.

Vi afholder julestuerne fra 1. oktober og frem. Hvis I har en anden idé, som kræver både pynt, underholdning og stof til eftertanke, så skriv endelig til os på kontakt@sustaindaily.dk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *