Børn forstår meget mere om verden, end vi gi’r dem credit for

“Børn er lige så intelligente som os voksne. De har bare ikke den samme retoriske viden og klogskab som os, så de har sværere ved at formulere deres tanker. Men de forstår og opfatter alt, og derfor er det vores job at give dem nogle redskaber og ord til at italesætte den verden, de opfatter.”

Det er udgangspunktet når Martin Keller hvert år møder tusindvis af børn i Københavns Kommunes verdensmålsskole. Og det har altid været hans udgangspunkt, når han laver formidling til børn. Han er stadig bedst kendt for sin mangeårige rolle i trioen Naturpatruljen, hvor han sammen med Ketil (Teisen) og Dr. Pjuskebusk (Sebastian Klein) i 6 år gjorde Danmarks børn begejstrede for planter, dyr og sågar lort fundet i naturen, samt de næsten 400 TV-programmer ’Martin og Ketil’ på TV2 (mange af dem kan i dag findes på YouTube, red.).

Martins formidling er især drevet af passion og begejstring. Den begejstring lyser også ud af ham, da vi møder ham en forårsdag i København. Naturbarnet i os kan sidde i timevis og lytte til hans historier om verdensmål, dyr og mennesker.  

Hvor gammel skal børn være, før vi kan snakke verdensmål og klima med dem?

Ikke særlig gamle, mener Martin Keller: “Det er næsten det samme jeg snakker om, om det er børn i 0. eller 9. klasse. Jeg fortæller historier om verden og knytter verdensmålene op på dem. Forskellen er vel bare, hvor konkret jeg bliver, og hvor meget jeg inddrager børnene. 

Der sker noget magisk med børn i 6. klasse – pludselig vil de alle sammen høres, og så gør jeg meget ud af, at de alle får mulighed for at sætte ord på deres tanker og bekymringer.”

 Netop dét at sætte ord på bekymringerne er vigtigt. For vi skal ikke tro, at børnene ikke hører eller ser, hvad der sker. De opfatter langt mere, end vi fortæller dem – også om klimakrise, dyr, der dør og lider og mennesker på flugt. Derfor er det vigtigt, at vi taler med dem, og giver dem mulighed for at tale det igennem.

Børn er meget bekymrede. Man kan se det i deres blikke, at de tænker: Hvad pokker sker der og hvorfor går det ikke hurtigere det her? Og de vil meget gerne høre, hvad de selv kan gøre i deres hverdag for at leve mere bæredygtigt. Hvordan kan de være med til at gøre verden til et bedre sted? 

Måske er du også bekymret over verden, og ved derfor ikke, hvad du skal sige til dine børn. Men det hjælper, ifølge Martin Keller, aldrig ikke at tale om det. ”Hvis vi ikke giver vores børn nogle værktøjer, så de kan snakke om det, bliver de introverte og holder på problemerne selv og kan ikke formidle det. Den angst og bekymring, de har for fremtiden, må ikke hobe sig op, men fortjener at blive fanget af nogle voksne.”

Dermed ikke sagt, at vi skal skjule situationens alvor. Det nytter ikke noget at feje børnenes bekymring af vejen, for vi står overfor nogle kæmpe udfordringer og potentielle kriser i de kommende år. 

”Jeg er af den holdning, at man også bliver nødt til at fortælle børnene, at det er meget alvorligt. Ligesom hvis man er midt i en krig eller der var en pandemi; man er nødt til at fortælle dem, at det her, det ér alvorligt. Vi fortæller at trafikken er farlig, at man ikke må mobbe eller slå hinanden. Så bliver vi også nødt til at være ærlige om, at klodens fremtid er alvorlig og ser lidt sort ud,” siger Martin Keller.

Heldigvis findes der også mange fantastiske løsninger: Historier om virksomheder og mennesker, der gør noget sejt og forskere, som finder nye løsninger. Det giver håb til alle og det skal vi bruge, mener Martin: ”I de snakke jeg har med børn, gør jeg meget ud af at have nogle positive løsninger med. F.eks. om hvordan forskerne arbejder med organiske solceller eller om vandmænd og insekter som en del af fremtidens fødevarer. Det er både sjove historier og noget børnene kan forholde sig til.”

Hvis du gerne vil tale med dine børn om konkrete løsninger, så tag f.eks. et kig på projekterne Verdenstimen og Verdens Bedste Nyheder.

Ingen er kræsne, når det handler om at redde planeten

Et af de redskaber Martin arbejder meget med i Verdensmålsskolen er madlavning. Han har ofte kål og et gasblus med rundt og laver mad sammen med eleverne. Her er alle med til at dufte og smage, og imens taler de om klima og hvorfor kål er en meget klimavenlig madvare. 

”Jeg siger også, at det er ekstremt sundt, det her. Vi kan næsten ikke gøre noget bedre for vores krop og vores hjerner, for vores miljø eller for dyrene. Jeg mærker på børnene, at de hungrer efter noget, de kan gøre. De har et enormt behov for det.”

Det er Martins opfattelse, at når de fanger, at der er en sammenhæng mellem at hjælpe kloden og spise mere kål i stedet for mere kød, vil næsten alle børn gerne smage, og de fleste kan også godt lide maden.

”Omkring 50 % af forældrene vender tilbage og siger, at børnene vil have mere af den mad, jeg har lavet sammen med dem. Fordi de gerne vil redde vores verden. Hvis bare halvdelen af børnene beder mor og far om at spise noget andet, gør det en kæmpe forskel. Og pludselig køber forældrene mere kød end børnene vil spise.”

Det hjælper selvfølgelig, at Martin Keller er en af Danmarks bedste historiefortællere og oprigtigt elsker den mad, han laver sammen med børnene. Men måske også jeres familie kunne prøve at spise lidt mere klimavenligt og inddrage både børn og voksne i processen og madlavningen. På den måde viser du dine børn, at du også tager ansvar for klimaet – ikke kun gennem ord, men også gennem dine handlinger.

Køb Sustain Yearly Familie på vores webshop.

Bliv godt klædt på til at tage snakken

Man forstår godt, at det kan være svært at tage snakken med børn, der ofte har store og logiske spørgsmål. Hvis du ikke allerede ved en masse, så anbefaler Martin at læse op på det – både for din og dine børns skyld. 

”Egentlig burde alle læse Bæredygtig Global Udvikling af Steen Hildebrandt. Det er en slags bibel, der forklarer verden ift. alle 17 verdensmål. Jeg oplever, at forældre og lærere tit står og er helt rådvilde når børnene stiller de store spørgsmål, men med den her bog ville alle være meget mere rustede til at svare på spørgsmål om klodens tilstand.”

Et andet sted at starte kunne være med en sjov quiz (se f.eks. vores verdensmålsquiz i aktivitetshæftet). Her kan alle gætte med, selvom ingen i familien kender det rigtige svar. Men det at gætte meget forkert på et spørgsmål kan også sætte gang i en god snak. Børn elsker at quizze, mener Martin Keller, der selv bruger quiz i Verdensmålsskolen.

”Det er vigtigt, at vi selv tager handling til bæredygtig omstilling – men det bedste vi kan gøre er, at gøre børnene så kloge som muligt. Det er det vi kan.”

Lyt også til Martin Kellers sang Sustainable City.

Tre tips til undervisere:

  • Skab trygge sociale rammer i klassen og styrk den dialogbaserede undervisning. Kæmp for, at alle elever kommer til orde. Det har stor værdi, at alle elever italesætter deres bekymringer.
  • Fortæl eleverne om alvoren og om de mange, mange nye innovative bæredygtige løsninger, som forskerne og virksomhederne arbejder på. Der kan tænkes løsninger og bæredygtighed ind i alle fag. Fra hjemkundskab over fysik til engelsk.
  • Konkretisér verdensmålene. Vis hvad eleverne selv kan gøre i deres dagligdag, så de i fællesskab med de voksne kan gennemgå en bæredygtig omstilling. På verdensmaalene.dk findes en stor materialesamling, der er lige til at dykke ned i.

Tre tips til forældre:

  • Tag børnenes bekymringer alvorligt og giv plads til dem.
  • Sæt dig ind i løsninger og tal aktivt med dit barn om dem. Måske kræver det, at du skal lære noget nyt, men så kan I evt. gøre det sammen.
  • Bliv dit barns bæredygtige helt og gør din egen og familiens hverdag mere bæredygtig og klimavenlig.

 

Tekst af Johanne Stenstrup

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *