Skift din smartphone ud med nærvær og ro

Smartphones har gjort det nemmere og nemmere for os at være på hele tiden, men det er ikke udelukkende positivt. Her kan du møde to unge kvinder, som har skiftet smartphonen ud med den klassiske tastetelefon. 

’Pling’ – instinktivt vil de fleste nok skæve til deres smartphone i det øjeblik, hvor den lyser op med en notifikation fra en af de utallige apps, som gerne skulle gøre hverdagen lettere for os. Med en smartphone i hånden kan vi lynhurtigt finde vej, betale ved kassen i supermarkedet og svare på en arbejdsmail, selvom vi er smuttet fra kontoret for længst. Men der er ikke kun lutter positive aspekter ved digitaliseringen, forklarer Benita Holt Rasmussen, psykolog ved Det danske Institut for Stress.

”En smartphone er et praktisk værktøj i hverdagen, som mange af os er afhængige af i forhold til digitale betalingsmåder, skoleintra og mail. Men den repræsenterer også adgangen til sociale medier, nyheder og forbundetheden til den større verden. I forhold til vores mentale sundhed, er det nok sidstnævnte funktion, der gør smartphone til en problematisk størrelse, vi skal lære at bruge med omtanke,” siger hun.

 

Er din smartphone en positiv ting i dit liv?

Vores smartphone kan gøre mange ting lettere i vores hverdag, men hvis ikke vi bruger den med omtanke, er de knap så smarte. Tilbage i december sidste år tog 25-årige Marie Lerche og 24-årige Line Møller Christensen fra Aarhus beslutningen om at skifte deres iPhones ud med den gamle tastetelefon, hvor der ikke er mulighed for at tjekke apps og svare mails i tide og utide. Skiftet handlede blandt andet om lysten til være mere nærværende i hverdagen, men også om at skabe mere ro. Det var især ønsket om mere tid og ro, som motiverede Line til at skifte sin smartphone ud. 

”Jeg følte en afhængighed af min iPhone, som jeg var blevet virkelig træt af. Jeg syntes, min telefon fik al for meget af min opmærksomhed og forstyrrede min koncentration og mit nærvær. Jeg var altid bevidst om, hvor min iPhone var henne og gav den opmærksomhed, hvis den kaldte på det. Det var blevet en byrde, der tog tid i stedet for at give tid. Samtidig føltes det i lang tid som overflødigt tidsspilde, så derfor valgte jeg at skære den fra,” siger hun.

For Maries vedkommende havde hun før forsøgte at ‘nulstille’ sin telefon ved at slette apps og slå notifikationer fra, men lige lidt hjalp det, for både apps og notifikationer kom tilbage på telefonen efter lidt tid, forklarer hun.

”Jeg blev opmærksom på, at jeg faktisk fik lidt og så tiltagende mere ondt i maven, hver gang min telefon plingede eller summede – og at det ikke hjalp så meget at slå notifikationer fra eller slette apps, fordi jeg stadig følte, jeg måtte tjekke, om der var kommet vigtige beskeder eller mails. Mange små samtaler og snakke om smartphones og tilgængelighed med Line kulminerede en aften sidste år, hvor vi besluttede os for at afprøve den gamle Nokia-telefon,” siger hun.

Psykolog Holt Rasmussen anbefaler, at man sætter telefonen på flyfunktion, men for både Marie og Line skulle der mere til. Smartphonen skulle ud af deres hverdag. Den konstante distraktion havde fået for meget indflydelse i hverdagen. Derfor blev der indkøbt nye ‘gamle’ telefoner og taletidskort, men det var overraskende besværligt at skifte smartphonen ud, forklarer Marie.

”Det var ikke helt nemt at føre den fikse idé ud i livet og rent faktisk skifte med eget nummer, for simkortstørrelser, netværk og telefonudbydere har trods alt ændret sig en hel del. Det overraskede mig meget, hvor besværligt det faktisk var at opstøve en god, ’gammel’ telefon, der også fungerede på 3G-nettet i dag. Vi var begge nødt til at købe nye, gamle telefoner, og det var lidt en sten i skoen på bæredygtighedsdelen af planen, men så har vi forhåbentlig også telefonerne meget længe. Det lykkedes i sidste ende – og det er så mægtigt rart!”

Kan du leve uden din smartphone?

I dag bruger mange af os vores telefon til meget mere end blot beskeder og telefonopkald. Telefonen hjælper os med at finde vej, den sørger for underholdning ved busstoppestedet og holder os opdaterede på, hvad vores venner laver via sociale medier. Den evige tilgang til information var én af grundene til, at både Line og Marie valgte at skifte iPhonen ud med en ældre model. 

”Efter at have skiftet fra min iPhone, er det kun vigtig information i form af beskeder eller opkald, jeg skal forholde mig til, mens al støj fra alskens apps er filtreret fra. Jeg føler, jeg har fået mere tid og mere ro,” siger Line og fortæller, at hun især har oplevet større ro i sindet og en bedre evne til at koncentrere og fordybe sig. Hun understreger, at det ligefrem har været en lettelse at slippe for smartphonen. 

“Det giver en særlig følelse at stå ved et busstoppested og kigge op og omkring i stedet for ned i en skærm.”

For Marie har det også i høj grad handlet om aktive, bevidste valg og klare retningslinjer, når det kommer til brugen af mobiltelefonen. Det har givet væsentligt mindre skærmtid for Marie.

”Jeg savner ikke at bruge min iPhone, og jeg føler ikke, at jeg går glip af noget. Tværtimod er det ret fantastisk når der er gået mange timer i streg, halve dage, hvor jeg ikke har skænket min telefon en tanke,” fortæller Marie. For hende har det at blive bevidst om sin brug af smartphonen været det noget af det bedste ved skiftet. “Nu er det blevet et aktivt valg at tjekke min telefon og ikke et automatisk refleksagtigt telefontjek,” siger hun og fortsætter: “Det er vigtigt for mig at indskyde, at jeg altså ikke er anti-internet eller anti-sociale medier på nogen måde, og jeg har skam også Facebook og Instagram endnu – det er bare blevet meget renere linjer for mig, hvornår jeg er på og ikke er på, og at dét er noget, jeg vælger at gøre.”

Du behøver altså ikke at trække stikket helt, hvis du går og overvejer at prøve en hverdag uden smartphone. Og det er virkelig værd at overveje, særligt hvis du ligesom Line oplever, at din smartphone bliver en stressfaktor, der ender med at fjerne fokus fra andre ting i løbet af dagen.

”Det har klart været med til at mindske stress ikke længere at være så tilgængelig og have uendelige muligheder hele tiden. Det har sænket hastigheden, hvilket jeg synes er virkelig dejligt og frigørende. Jeg føler, jeg har fået øjnene meget mere væk fra skærmen og ud i virkeligheden.” siger hun smilende.

En ting er, at vi bliver mere tilgængelig for omverden med en smartphone, men for Marie handlede brugen af telefonen også meget om, at der var mange arbejdsrelaterede opgaver, som var kædet sammen med den. 

”Sidste efterår havde jeg en periode i min praktik, hvor alt fra opgaver til kontakter lå på min iPhone. Jeg skulle være meget kontaktbar og tilgængelig alle ugens dage – og jeg gav nok min smartphone skylden for, at det var så nemt at være det. Det er så gået op for mig, at det er noget, jeg selv skal (og kan!) være herre over, og det er også en stor grund til, at jeg har skiftet smartphonen ud – for at træffe et aktivt valg, et positivt valg, som virker for mig. Og som har været en god del af min proces med at identificere og arbejde med tilbagevendende stressede fornemmelser.” siger hun.

Et moderne liv uden en smartphone

Selv om det var et aktivt og bevidst valg at skiftet smartphonen ud, så har det moderne liv alligevel givet visse udfordringer, men både Line og Marie har fundet løsninger med tiden. De blev selv overrasket over, hvor meget deres smartphones egentlig fyldte i deres hverdag, og hvordan det har har krævet en hel del tilvænning at bruge telefon mindre.  

”Nu er jeg blevet en af dem, der sidder og sukker lidt over alles næser i skærmene når jeg går tur eller kører med tog – men jeg vender det også indad og finder så mere bekræftelse i min beslutning om at forsøge at være tilstede, hvor jeg er,” siger Marie og indrømmer, at en konsekvens af skiftet har været at hun ikke altid er lige kvik til at få svaret på beskeder eller ringe tilbage. “Min omgangskreds er nu vant til, at jeg som oftest har lidt længere svartid. De fleste har reageret på telefonskiftet med en blanding af nostalgi, skepsis og interesse. Særligt med ’fedt, men godt det ikke er mig’-kommentarer,” siger hun.

Den samme reaktion har Line fået fra sin omgangskreds, men telefonskiftet har heldigvis også givet anledning til mange gode snakke om vores forhold til telefoner.  

”Det har overrasket mig, hvor nemt det har været. I min omgangskreds er jeg blevet mødt både af overraskelse og fascination over skiftet, men også undring. Det har startet mange gode samtaler om folks forhold til deres telefoner, de gode og mindre gode ting som en smartphone bringer med sig. Mest af alt har det været positive overraskelse over, hvor meget mening skiftet har givet for mig,” siger hun. 

Netop fordi skiftet har givet mening for både Line og Marie, er der ingen af dem som på nuværende tidspunkt overvejer at skifte tilbage til deres smartphone. 

Nu er det meste af 2019 gået uden en smartphone. Tilbage i december var telefonskiftet blot på forsøgsbasis, men for Marie og Line er den gamle Nokia-telefon formentligt kommet tilbage for at blive. Marie har fundet alternativer til alt fra Google Maps til MobilePay, så mobilskiftet fungerer upåklageligt indtil videre.

”Jeg har ingen planer om at skifte tilbage igen – i hvert fald ikke foreløbigt og ikke hvis jeg kan blive fri. Så længe det er til at følge med og huske små ting i hverdagen som at have kontanter på sig og tjekke adresser på forhånd, så er det intet problem ikke at have en smartphone.” siger hun. 

4 gode råd for at undgå telefon-relateret stress

Der er heldigvis flere ting du kan gøre, for bedre at kunne håndtere din smartphone-forbrug – uden at det behøver at betyde, at du skal skifte din smartphone ud med en gammel klaptelefon.

1. Sæt telefonen på flyfunktion om aftenen.
Pointen er at du på en daglig basis har brug for perioder, hvor du er ”offline”.  At være offline skaber et trygt rum, hvor der ingen ydre krav er til os. Det har vi alle brug for.

2. Læg telefonen i et andet rum
Gør det til en vane at lægge din telefon i et rum, hvor du ikke selv befinder dig. Hvis du eksempelvis gerne vil sidde og læse eller se en film i stuen, så sørg for at telefonen er uden for rækkevidde – både sådan, at du rent fysisk ikke kan nå den fra, hvor du sidder, men faktisk også sådan, at du ikke kan se den.

3. Lad den blive hjemme
Det kan måske virke angstprovokerende, men prøv at lade din telefon blive hjemme når du går ud. Du kan starte med at lade den blive derhjemme når du går en tur eller er ude og handle ind (og så i stedet skrive en god gammeldags huskeseddel på en lap papir). Og efterhånden som det føles nemt, så prøv især også at lade telefonen blive hjemme når du skal ud til sociale arrangementer. Der er fokus alligevel helt naturligt på at være sammen med de andre.

4. Lær at meditere.
Vi ved, at meditation, når det bliver formidlet af veluddannede, erfarne, undervisere og psykologer, kan mindske stress, angst og depression. Når vi mediterer, træner vi følelsesmæssige copingstrategier, så vi bedre kan bearbejde svære følelser og ubehag, når de opstår. På lang sigt giver det en indre frihed til at kunne tænke positive tanker om os selv, øge egenomsorgen og kunne møde andres kritik/dislikes/manglende likes etc. med større sindsro. 

 

Tekst af Cæcilie Kallehave. Foto af Johanne Stenstrup

1 Comment

  • Hej. Jeg er blot interesseret i, hvilke telefoner de endte ud med at købe, de to damer, der havde skrottet deres smartphone?

    Vh Anna

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *