7 spørgsmål den kritiske forbruger altid kan bruge

Annonce for Derma

Tekst og billeder af Johanne Stenstrup

Kender du en kritisk forbruger? Hende, der altid spørger ind til ingredienserne eller hvor ting er produceret? Hende, der forlanger økologiske og rene ingredienser og gør en dyd ud af at lede efter dem, selvom det er lidt mere besværligt?

Måske er det endda dig selv?

Sammen med Derma hylder vi i dag den kritiske forbruger. Vi synes faktisk grundlæggende set, at vi godt kunne bruge flere kritiske forbrugere i det her land – ja i verden! 

Send derfor gerne en kærlig tanke eller besked til den mest kritiske forbruger i dit liv. For hun eller han er faktisk med til at skabe mere bæredygtigt forbrug og skubbe verden i en grønnere retning. 

I denne artikel får du 7 kritiske spørgsmål, du kan stille, før du køber noget. Enhver ansvarlig virksomhed burde kunne svare på dem. Og vi har selvfølgelig også bedt Derma besvare dem.

OBS: Brug koden “sustaindaily” til at få 30% på alt Derma på goodskin.dk

1) Har jeg brug for det her?

Det her spørgsmål kan kun du svare på. Men det er alligevel et super vigtigt spørgsmål, for det er lidt ligegyldigt, hvor bæredygtigt produktet er, hvis du ikke har brug for det. Bæredygtigt forbrug handler nemlig først og fremmest om behov.

2) Hvad er det lavet af? Eller alternativt: Hvad er der i?

Indholdsstofferne i et produkt er super vigtige, og heldigvis er det med de fleste produkter lovpligtigt at skrive, hvad der er i, eller hvad et produkt er lavet af. 

Desværre er der nogle produkter, hvor det kan være rigtig svært at finde den information, men i cremer og mad er det ofte let. Og så alligevel. For vidste du for eksempel, at palmeolie går under 7 forskellige navne?

Derma Family-serien som vi har brugt de sidste par uger har en forholdsvis kort[MB2]  ingrediensliste og indeholder fx slet ikke parfume eller farvestoffer, men kun det absolut nødvendige for at lave en god sæbe, shampoo, bodylotion mv., som plejer og beskytter huden skånsomt, og med respekt for din sundhed og vores fælles natur. Alle ingredienser, der bruges til at producere et Derma-produkt, er 100% sporbare.

 

 

en bæredygtig forbruger

Derma Family Bodylotion

3) Hvordan er det lavet?

Ofte siger fremstillingsmetoden mere om produktet end de materialer, det er lavet af. Nogle bruger fabrikker drevet på solenergi, andre kulkraft. Nogle renser alt spildevand i produktionen, andre leder det direkte ud i en lokal flod. Fordi der er så lidt produktion tilbage i Danmark, ser vi den sjældent, og spørgsmålet “hvordan er det lavet?” går et spadestik dybere og udfordrer virksomhederne på den gode måde. Det spørgsmål kan du med fordel stille på Facebooksider eller via en e-mail til hovedkontoret til en virksomhed, du overvejer at købe fra.

Dermas produkter er udviklet og produceret i Danmark af DermaPharm A/S, som er markedsleder inden for miljøvenlig hudpleje i Skandinavien. DermaPharm er både miljø- og kvalitetscertificeret efter ISO 14001, 9001 og 22716 og har licens til at producere Dermas svanemærkede og Ecocert-certificerede produkter. Som ISO-certificeret virksomhed skal DermaPharm bl.a. dokumentere, at produktionsprocessen er rettet mod en minimering af de eksterne miljøpåvirkninger, og forpligter sig til at forebygge forurening og løbende at forbedre den miljømæssige indsats. 

4) Har det nogle certifikater?

Som kritisk forbruger har vi nogle hjælpesymboler, der kan gøre købsbeslutninger lidt lettere. Nogle af de symboler er certificeringer, og her er det vigtigt at kunne skelne mellem de anerkendte og saglige og dem, som virksomhederne selv opfinder. 

Måske har du lagt mærke til et væld af grønne mærker på morgenmadsprodukter? De er lavet for at ligne statens fuldkornsmærke eller det officielle nøglehulsmærke. Men det er altså kun disse to man kan stole på. 

Det er her Derma især adskiller sig positivt, fordi de sætter certificeringerne i fokus og sikrer, at der ikke er tvivl om, at deres produkter både er gode for dig og for miljøet. Her er Derma Familiy-seriens fire certificeringer, som du med fordel kan kigge efter andre steder også:

vær kritisk og bliv mere bæredygtig

Derma Family Balsam

Svanemærket

Asthma & Allergy Nordic

AllergyCertified

Vegan Society

Læs om Dermas certificeringer her.

Læs også: Sustain Daily’s store guide til mærkejunglen

5) Hvem har lavet det?

Dette spørgsmål handler i høj grad om gennemsigtighed, for er en virksomhed villig til at fortælle dig, hvor og af hvem de får produceret deres produkter, har de ofte mere styr på det. Det er de færreste, der står for hele produktionen selv; fra råvarer til færdigt produkt. Og det gør ofte, at alle de hænder, der har hjulpet til, er usynlige.

Den verdensomspændende kampagne Fashion Revolution sætter hver april fokus på spørgsmålet “who made my clothes?”, fordi der i tekstilindustrien ofte sidder usynlige syersker, der ikke får den betaling og anerkendelse, de fortjener. 

På Sustain Daily er vi meget åbne om, hvem der laver vores papirmagasiner. Det gør KLS Pureprint, som ligger i Hvidovre, og vi har personligt hilst på trykkeren. 

inspiration til bæredygtigt forbrug

Shampoo, balsam og bodylotion som hele familien kan bruge med god samvittighed.

Dermas produkter er lavet af DermaPharm, som ligger i Danmark. Det betyder, at de som minimum lever op til danske miljøstandarder og arbejdsforhold. Men det er også en fabrik, der gør mere end det og har flere ISO-standarder samt selvfølgelig alle de certificeringer, Derma-produkterne har.

6) Hvad er det pakket ind i?

Selvom de emballagefri produkter vinder frem, er de fleste ting pakket ind på en eller anden måde. Derfor giver det mening at sætte fokus på emballagen. Ved første øjekast kan man måske se på, om den giver mening; altså passer mængden af emballage til mængden af produktet. Netop dét er faktisk noget af det, Svanemærket stiller store krav til, fordi der er mange virksomheder, der pakker deres produkter ind i mange lag unødvendig emballage, for at kunderne får den helt rigtige “unboxing experience”. Svanemærket stiller faktisk som KRAV, at der er en bæredygtig fordeling mellem indhold og emballage.

Derudover kan du spørge om, hvad emballagen er lavet af? Er det plast, ville de bedre valg være genanvendt plast eller plast af biobaserede materialer, ikke at forveksle med bionedbrydelige materialer. Er det pap eller papir er det genbrugspap, der er at foretrække. Det kan også være, at det er glas eller metal? Find ud af, hvad og hvorfor virksomheden har taget det valg.

Derma Family-serien kommer i tuber og flasker lavet af plastik egnet til genanvendelse. Der benyttes PP, PE og HDPE (hård og blød plast).

bliv bæredygtig forbruger
bæredygtig forbruger

7 kritiske spørgsmål

7) Hvordan skiller jeg mig af med det efter brug?

Nogle produkter bruger du ikke “op”, men måske går de i stykker eller udtjener deres brugbarhed hos dig. Her kan du spørge virksomheder, om de har et take-back-program; altså en ordning, hvor du kan give produkterne tilbage efter endt brug. Eller tilbyder de reperation eller reservedele?

Hvis det er et produkt, der bruges op, står du nok med noget emballage tilbage, og her vil den ansvarlige virksomhed kunne fortælle dig, hvordan den sorteres bedst muligt. Desværre kan virksomhederne i Danmark ikke så godt skrive på eksempelvis shampooflasken, hvordan den skal sorteres, fordi der findes 98 forskellige sorteringssystemer i lille Danmark. Nogle kommer udenom det ved selv at indsamle deres emballage, andre ved at rådgive bedst muligt.

Dermas produkter skal sorteres som henholdsvis hård og blød plast. Hvis det er muligt, bør delene adskilles for eksempel tube og kapsel, flaske og pumpe.

Hvordan stiller du bedst disse spørgsmål?

Hvis du er blevet inspireret til at ville vide mere om de produkter, du køber, og lægge fundamentet for et mere bæredygtigt forbrug så brug gerne de her spørgsmål direkte eller med modifikationer. Men læs med her, inden du bombarderer en virksomhed med spørgsmål – for der er nogle gode tommelfingerregler for takt og tone, når det kommer til at stille en virksomhed kritiske spørgsmål. Det ender nemlig som regel i, at du som forbruger også får de mest brugbare svar.

Hvor skal du spørge?

Hvis du gerne vil have mange spørgsmål besvaret på én gang – og er okay med at vente lidt – så er en e-mail et godt valg. Skriv enten til virksomhedens hovedmail eller kundeservice.

Hvis du bare har et enkelt spørgsmål og gerne vil have hurtigt svar på noget, som andre også kunne få glæde af, så spørg gerne på virksomhedens Facebookside. Vi ved fra samtaler med mange virksomheder, at den slags spørgsmål altid bliver sendt hurtigt til den rette person, som forsøger at give svar hurtigst muligt.

Spørg som kunde

Det er altid en god idé at tilkendegive din grund til at spørge, og hvis du er eksisterende eller potentiel kunde, tager de dig ofte mere seriøst. Du kan for eksempel skrive, at du tidligere har elsket deres produkter, men nu gerne vil vide mere. Eller du ville virkelig gerne købe produkterne, men har brug for at mere information.

kritisk og bæredygtigt forbrug

Undersøg produktet og hjemmesiden først

Inden du sender en mail eller skriver på Facebook, så undersøg, hvad du kan selv først. Læs ingredienslisten og gå ind på virksomhedens hjemmeside. Her får du ofte ekstra oplysninger. Vi har for eksempel fundet svaret på 3/7 af disse spørgsmål ud fra Dermas hjemmeside. Resten har vi fået gennem vores kontakt. 

Hvis du stiller et spørgsmål, som er grundigt besvaret på hjemmesiden, får du alligevel ofte bare et link til den pågældende side. Men hvis du læser noget på en hjemmeside og synes, det lyder lidt mærkeligt, så spørg specifikt ind til det, og skriv, at du har været forbi siden.

Du kan også stille spørgsmål i butikkerne – men forvent ikke altid svar

Du kan også sagtens stille disse spørgsmål i butikkerne, og de bedste af dem kan selvfølgelig svare. Men det er langt fra altid tilfældet. Er det en butik, der går op i, hvad kunderne tænker, er der dog stor sandsynlighed for, at de vil tage spørgsmålet med videre. Og hvis nok mennesker spørger finder de ud af svaret til den næste kunde. Og nogle steder ender det endda i, at de ændrer praksis eller sortiment. 

En personlig historie: Hvis noget er direkte tåbeligt, er det nok ikke muligt at få et godt svar

Jeg, Johanne, har altid stillet spørgsmål til de produkter, jeg omgiver mig med. Mit første minde med dette var, da jeg i en alder af 14 år så en TV-reklame for en creme, der skulle indeholde “glædesmolekyler”. 14-årige Johanne gik med molekyle T-shirts og elskede kemi og havde aldrig hørt om netop glædesmolekyler. Så sammen med min far skrev jeg en venlig mail til firmaet. Hverken min far eller jeg forventede svar, men det fik vi. I form af en pakke med fire bøtter creme og en lang brochure om produktet. Forklaringen på glædesmolekylerne var noget med, at der var kakaoekstrakt i cremen, og at det er kendt for at udlede endorfiner når man spiser det …

Meget tynd forklaring, hvis jeg selv skal sige det, og sidenhen er jeg gået over til kun at bruge creme fra firmaer, der ikke behøver opfinde ingredienser for at sælge deres produkt.

Men det gav mig blod på tanden til at stille spørgsmål. For hvis en 14-årig pige kan få svar på sit lidt næsvise spørgsmål fra et multinationalt selskab, så viser det, at virksomhederne tager de kritiske henvendelser seriøst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *