Udsalg: Ven eller fjende?

Tekst af Johanne Stenstrup, foto af Andreas Raun.

Det er begyndelsen af januar, og du ved, hvad det betyder – UDSALG. Der er store procenter at spare og masser af muligheder for at blive fristet.

I bæredygtige kredse vil du helt sikkert finde to forskelligrettede råd, når det kommer til udsalg. Det ene er at bruge udsalget til at anskaffe det, du mangler, og spare penge på bæredygtige brands. Det andet er at boykotte udsalget, fordi udsalg opfordrer til overforbrug og fremstiller varer som mindre værd, end de egentlig er. Disse to fløje gælder både hos os forbrugere og forhandlere. Den bæredygtige branche er nemlig også splittet, når det kommer til udsalgskulturen. Det dykker vi ned i i dag.

Januarudsalg har en funktion

Har du undret dig over, hvorfor udsalget ligger i januar? De helt store butiksudsalg ligger i januar og juli, og det er der en historisk grund til, som det kan være fint at starte med.

De faste sæsonudsalg er udsprunget af modebranchen, som arbejder med meget fast definerede sæsoner: forår/sommer (SS) og efterår/vinter (FW). Sæsonen for at sælge varerne er forskudt fra årstiderne, da butikkerne gerne vil sikre, at de har sommertøj til salg, før det er sommer, og vintertøjet klar inden vinteren. Derfor giver det mening, at butikkerne i slutningen af sæsonen sætter prisen ned: De har brug for plads til de nye varer, og varerne fra sidste sæson er snart usælgelige. Det er kort fortalt tankegangen bag sæsonudsalg.

Det giver mening med tøj og andre varer, som er sæsonbestemte. Men kopper, kander og bøger går ikke sådan ud af sæson, selvom der også er modetrends på disse områder. Resten af butikkerne indrettede sig ligesom bare efter tøjbranchen og begyndte at holde udsalg sommer og vinter.

En anden grund til udsalg er, at det kan give hurtige penge i kassen i nogle lidt sløve måneder. Januar er lige efter julesalget, hvor folk måske ikke bruger (eller har!) så mange penge. Og sommeren er kendt for at være sløv for butikker. Ved at køre udsalg, kan man sikre, at der stadig kommer penge i kassen til fx husleje og løn.

Der er en grund til, at det er på udsalg

I butiksbranchen siger de tit, at der er en grund til, at noget er på udsalg, og at de bedste ting aldrig bliver sat ned. Det kan der være noget om: De varer, som alle vil have, bliver jo ikke sat ned. På den anden side kan sådan et udsagn også bruges til at få dig til at købe noget med det samme. “Vent ikke på udsalget, denne her sælger hurtigt”. Nogle butikker køber rigtig mange af én ting, fordi de planlægger at sælge en del af det billigere på udsalg.

Husk at være kritisk, hvis der pludselig er rigtig mange af den samme vare på udsalg et sted, hvor du ikke havde forventet det. Er det måske en kjole med dårlig pasform? Dårlig kvalitet eller en farve, som bare ikke spiller?

Udsalg hele året

Indtil 2001 var det i Danmark bestemt ved lov, hvornår butikker måtte holde udsalg. I dag er det helt frit. Det udnytter mange butikker til at køre alskens mærkelige tilbud som fx fødselsdage, Black Friday og meget andet. Disse udsalg kan ikke nødvendigvis forklares med, at varer går ud af sæson, eller at der er en sløv måned. De er udelukkende til for, at du skal købe mere – forhåbentlig så meget, at butikken ikke mærker, at de tjener mindre per produkt.

Læs også: Brands boykotter Black Friday i grøn protest

Disse udsalg deler også de bæredygtige virksomheder. De fleste virker til at hade Black Friday som pesten, men mange er ikke for gode til at holde et hyggeligt fødselsdagssalg eller køre en rabatkode hist og her.

Skruen uden ende?

Det er helt sikkert, at en butik sjældent taber penge på udsalg. Gode købmænd har altid brugt udsalg til at tiltrække flere kunder, fordi et lille procentskilt virker tillokkende på næsten alle. Og hvem har ikke prøvet at tage på udsalg og komme hjem med en af de nye varer, som slet ikke var sat ned? Som forbrugere skal vi ikke gå uden om udsalg og rabatter, fordi det er “synd for butikkerne”.

Men der er en klar tendens til, at udsalget rykker længere og længere frem (tænk sommerudsalg slut maj, og januarudsalg fra 27. december). Den tendens gør, at flere butikker føler sig pressede til at hoppe med på bølgen. Det kan skyldes to ting. For det første at dem med de største og første rabatter tiltrækker flest kunder. For det andet at der kommer flere og flere kollektioner per år, både af tøj og ting som boligtilbehør og teknologi. Det gamle er hurtigere yt, og butikkerne skal konstant rydde hylder til nye varer, hvis de vil følge med.

Det kan virke som skruen uden ende – hvornår mon det stopper?

Planlæg som om der ikke var udsalg

Nu ved du, hvordan udsalget fungerer. Er det godt eller skidt? Det har vi ikke nogen dom over. Her er i hvert fald fire ting, du kan overveje, når du skal købe nyt. De gælder hele året rundt – uanset, om der er udsalg eller ej.

1: Hvad har du brug for?

Starten på et bæredygtigt forbrug er at reducere. Hvis du går i butikker med en klar idé om, hvad du faktisk har brug for, kan du lettere styre uden om impulskøb og udsalgsfristelser.

2: Hvad er dit budget?

Hvis du har sat dig fast på et budget, så er udsalg bare en glædelig overraskelse, hvis det falder sammen med, at du er klar til at købe.

3: Hvilket produkt vil have længst mulig levetid hos dig?

Ved at gøre dette klart for dig selv, kan du styre uden om trends og flygtige ønsker. At købe et produkt, som du bliver glad for i lang tid, er ofte det mest bæredygtige valg.

 

4: Forvent aldrig rabat

Det er langt fra alle bæredygtige butikker, som kører udsalg. Forvent derfor ikke, at de bæredygtige varer bliver nedsat i pris. Hvis du har et behov, så brug de første to overvejelser til at guide dig i stedet for at vente på en rabat, som måske ikke kommer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *