Back to top

Klummen: Er omsorg for mennesker næste fødevaretrend?

Det spørgsmål har jeg stillet mig selv et par gange den seneste tid. For mens Coronakrisen raser verden over, viser den også, at når vi står sammen, kan vi gøre en forskel.

Af Katrine Grytter, kommunikationschef Fairtrade Danmark

Jeg tror, at det er sundt at få sat livet lidt i perspektiv, lære om afsavn og hvordan vi sagtens kan klare os med mindre. Det viser også, at vi er fulde af kreative idéer og vilje til at hjælpe hinanden. Og det både varmer og inspirerer i lyset fra forårets første solstråler.

Spørgsmålet er, hvad vi ellers kan udrette sammen?

Personligt bruger jeg alle mine arbejdstimer og en stor del af mit hjerteblod på at tale Fairtrade-sagen. Og jeg drømmer om, at omsorg for vores medmennesker bliver næste store fødevare- og forbrugstrend.

Hvornår skal vi tale om mennesker?

Fairtrade handler om at skabe fair global handel for verdens mest udsatte bønder. Det handler altså om mennesker først og dernæst om råvarer. Det handler om at give bønder og deres familier mulighed for at skaffe sig en leveløn, som de kan planlægge en fremtid ud fra. Og så hjælper vi dem med at udvikle bæredygtige landbrug, så jorden også er frugtbar til næste generation. Essensen er at udvise omsorg for vores medmennesker.

Før jeg kom til Fairtrade, må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke vidste så meget om, hvad der gemte sig bag det blå-grønne mærke med bonden, der ivrigt vinker. Jeg vidste, at det var godt. At det handler om nogle mennesker langt væk fra mig selv og min egen hverdag. Men jeg kendte på ingen måde til udfordringerne med børnearbejde i kakaoindustrien. Jeg havde ikke tænkt videre over, hvordan min chokoladebar blev produceret, hvem der har afskallet mine cashewnødder eller nænsomt dyrket mine kaffebønner.

Måske er der andre som mig derude?

Derfor vil jeg her give en lynintro til Fairtrades arbejde. Hvor er vi i dag, hvor er vi på vej hen og hvordan kan du som forbruger være med? For jeg er sikker på, at vi sammen kan gøre en forskel og holde hånden over verdens små familielandbrug, der tegner sig for mere end halvdelen af verdens fødevareproduktion. Og som netop nu – mere end nogensinde før, har brug for vores opbakning.

Geografien bestemmer sortimentet

Personligt kan jeg godt blive frustreret over at lede efter Fairtrade-mærkede produkter i min dagligvarebutik.

For hvor er de? Hvorfor har jeg ikke flere valgmuligheder?

Der findes på verdensplan mere end 1,67 millioner bønder, der dyrker og forarbejder Fairtrade-certificerede råvarer. Men du finder ikke Fairtrade-mærket på tomater fra Spanien, kun på mere eksotiske varer, dyrket på sydligere breddegrader.

Hvorfor?

Fordi Fairtrades mission er at hjælpe verdens mest udsatte bønder og arbejdere med at opretholde et levegrundlag. Vi fokuserer på bønder og arbejdere i lande, hvor vi ved at reguleringen af arbejdsforhold, løn og produktion halter mest. Det betyder, at produktionen af Fairtrade-råvarer foregår uden for EU’s grænser. Måske vil det ændre sig i fremtiden. Det vil tiden vise, men lige nu fokuserer vi på Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.

En del af forklaringen ligger derfor i begrænsningen af sortimentet, der jo forudsætter, at jeg leder efter de mere eksotiske råvarer, som kaffe, rørsukker, kakao og bananer. Og så arbejder vi fx ikke med animalske produkter, med en undtagelse: Fabriksarbejdere, der syer sportsbolde i Pakistan.

Det betyder også, at Fairtrade nok aldrig bliver en lige så stor trend som eksempelvis økologi. I dag er det muligt at købe økologisk producerede varer fra både Danmark, Europa og resten af verden. Dermed er der også mange flere øko-produkter at vælge mellem – og der er både plantebaserede og animalske råvarer.

Mit bedste tip i disse karantænedage er at søge online. Langt de fleste online supermarkeder og webbutikker har særskilte Fairtrade-kategorier, der gør det let at søge produkterne frem. Og hvem ved – måske bliver du overrasket over at finde Fairtrade-mærkede sutsko, glidecreme og vatpinde.

Spørg efter det, du mangler

I den danske handel kan du i dag vælge mellem mere end 2.000 forskellige Fairtrade-mærkede produkter, men på verdensplan findes der 35.000. Både vores naboer i Tyskland, Sverige og England har langt flere Fairtrade-mærkede produkter på hylderne.

I Danmark findes der fx ingen Fairtrade-mærkede avokadoer, -dadler eller -appelsiner. Det kunne der sagtens. Men det kræver, at dagligvarebutikkerne oplever en stor efterspørgsel og at forbrugerne er villige til at betale lidt mere. Så, lad os sammen accelerere efterspørgslen – det er det eneste, der virker. Jo flere produkter butikkerne sælger, jo billigere kan de købe dem hjem og dermed sænke prisen for forbrugerne. På samme måde, som vi har set det på økologi.

Heldigvis er antallet af Fairtrade-mærkede varer stigende – og sådan har det faktisk været i alle 25 år Fairtrade har eksisteret i Danmark. Så mangler du et produkt, er det bare med at spørge efter det.

Fairtrade anno 2020: Fair mode og konfliktfri chokolade

Et af de områder, jeg personligt synes er rigtig interessant er, hvad vi ellers kan bruge Fairtrade-modellen til.

De færreste ved, at vores viden og engagement rækker langt videre end en mærkningsordning:

  • Vi har udviklingsprojekter, der spænder fra klassiske NGO-projekter, hvor vi graver brønde og sikrer rent drikkevand, men vi bygger også klimaskoler, hvor vi underviser i tilpasning af landbrug til klimaforandringerne.
  • Vi er med til at indfri verdensmålene – faktisk er vi indbegrebet af nr. 17 ’partnerskaber for handling’. Det er essensen i vores forretningsmodel – og det vi tilbyder alle samarbejdspartnere og producenter.
  • Vi ved også utrolig meget om effektive forsyningskæder og produktion af råvarer. Vi kan være med til at identificere nye produkter og trends på verdensplan.
  • Og så kan vi tilbyde gennemsigtige forsyningskæder, der understøtter bæredygtige produktionsmetoder. Noget modebranchen er ved at få øjnene op for.

I løbet af de sidste 25 år er vi kommet langt, men så længe vi ikke har indfriet 2030-målene, har vi fortsat masser at opnå. Personligt kigger jeg mod bomuld og kakao som to kategorier, jeg interesseret vil følge udviklingen inden for.

Bomuld var for mig en ny Fairtrade-kategori. De seneste tal viser en vækst på 27% i produktionen af Fairtrade-bomuld, hvoraf hele 65% er økologisk. Den økologiske bomuldsproduktion foregår fx uden GMO, uden farlige sprøjtemidler og uden kunstig vanding. Det giver en langt mere bæredygtig tøjproduktion, som er det, både modebranchen og forbrugerne efterspørger lige nu. Potentialet er enormt – og jeg håber, at forbrugerne vil tage trenden til sig og tænke både på mennesker, klima og forbrug, når de shopper.

Derudover har jeg høje forventninger til vores arbejde med at forbedre kakaoindustrien i Vestafrika. En industri, der er præget af tvangsarbejde, børnearbejde, afskovning og dårlige arbejdsforhold. Og som Fairtrade-produktion ikke kan løse. Det er et fælles projekt mellem regeringer, mærkningsordninger, virksomheder og forbrugere. Men vi skal huske at kakao er et luksusprodukt. Vi behøver ikke spise chokolade hver weekend. Vi gør det for at forkæle os selv. Og med sådan et forbrug, kommer også et ansvar som forbruger. Vi kan gøre en kæmpe forskel, hvis vi vælger med hjertet og ikke altid med maven – og det tror jeg, vi er klar til.

Jeg er spændt på at se, hvad fremtiden bringer.

Post a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *