5 skarpe til GoGreen Danmark

Igennem hele februar måned udfordrer vi dig til at følge en grøn virksomhed – og i den forbindelse har vi været i kontakt med lige netop sådan en. Her fortæller Pia Rathsach, stifter af GoGreen Danmark, hvad bæredygtighed betyder for virksomheden, og hvilke udfordringer der kan være ved at etablere en grøn forretning.

Hvad er formålet med GoGreen Danmark?
Min drøm er, at bæredygtighed bliver en naturlig del af hverdagen. Vores planet har brug for, at alle tager ansvar og tænker over, hvordan vores ressourcer bruges. GoGreen er sat i verden for at gøre det nemt at handle grønt. Uanset hvor du bor, skal du kunne have overblik over økologiske caféer og restauranter, butikker med bæredygtig fashion og livsstil, grønne hoteller og transportmuligheder. Vi udgiver blandt andet et fysisk bykort, og på portalen gogreendanmark.dk er der et samlet overblik over de virksomheder, der er med i vores netværk. Om cirka to måneder har vi en app, så du får hjælp til at finde de bæredygtige virksomheder, lige der, hvor du står!

Sustain Yearly - forsalget er i gang!

Sustain Yearly er vores papirmagasin om bæredygtig livsstil. Vi har fyldt siderne med inspiration til bæredygtig livsstil, grønne opskrifter, guides og tricks, interviews med miljøforkæmpere, DIY, planter og alt muligt andet. Magasinet bliver kun til virkelighed, hvis I vil have det! Vi crowdfunder pengene til at trykke magasinet på engelsk og dansk. Så smut ind og køb dit eksemplar i forsalg, hvis du vil støtte projektet og hjælpe med at gøre Sustain Yearly til virkelighed.

Hvordan vil du definere bæredygtighed?
For at komme med i netværket hos GoGreen Danmark skal virksomhederne leve op til kriterier, der er defineret i forhold til Brundtlandrapporten og har rod i de tre ben, som bæredygtighedsbegrebet er funderet i: miljø, økonomi og social ansvarlighed (people, planet, profit). For mig personligt er bæredygtighed en mangfoldighed af muligheder, der har det tilfælles, at de mindsker CO2-aftrykket, sparer på ressourcerne og tager hensyn til mennesker og miljø. Alt tæller, og for mig er den bæredygtige livsstil en passion.

Hvilke udfordringer kan man møde som små grøn virksomhed?
Den største udfordring er opfattelsen af, at “grønt er gratis” – især når det gælder viden og rådgivning. I de fleste andre brancher betaler man dyrt for rådgivning, men i den grønne verden er det super vigtigt, at viden og erfaring bliver delt med lynets hast. Mange har svært ved at leve af deres viden, og det er skidt for den grønne omstilling. Typisk er det passionen, der driver værket – og for mig helt personligt er det svært at kræve penge for noget, man simpelthen bare må beskæftige sig med, fordi det er vigtigt, at alle forstår, at vi bliver nødt til at handle.

Hvordan kan vi som forbrugere hjælpe?
Køb hos virksomheder, der har tænkt mennesker og miljø ind i DNA’en. Der er så mange muligheder for at handle bevidst og støtte de virksomheder, der tager ansvar for Jorden. Vi har pengene, vi har magten og kan bestemme, hvilke virksomheder, der skal støttes. Og så skal vi huske ikke at overforbruge. Mindre forbrug samt genbrug af ressourcer er trods alt en meget vigtig brik i det samlede miljøregnskab.

Hvilken effekt håber du, at din virksomhed vil få?
Når GoGreen Danmark en dag bliver landsdækkende, kan du altid finde det grønne alternativ, uanset hvad du skal bruge, hvor du bor eller hvilken by du skal besøge. Vi viser vejen! Den anden del af GoGreen Danmark er netværket af bæredygtige virksomheder på tværs af brancher, fag og størrelse. Og i det fællesskab kan vi sammen styrke den grønne forretning for den enkelte, for fællesskabet og ikke mindst for de virksomheder, der ønsker at gå i en grønnere retning.

Fortalt til Louise Thustrup, foto af Johanne Stenstrup.

GemGem

GemGem

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *