5 tips til dig, der vil ændre dine vaner

Som vi ser det, kræver den bæredygtige omstilling mange ting; politiske ændringer, investeringer i ny teknologi, multinationale virksomheder, der tager ansvar OG at vi som mennesker, forbrugere og borgere lægger vores adfærd om, og tillægger os nye bæredygtige vaner.

Det er det vi hos Sustain Daily især sætter fokus på og gerne vil hjælpe dig med. Vi ved godt, at det i det store perspektiv ikke kan stå alene, men det gør en forskel! Et sted at starte er altså, at kigge på din hverdag. De ting som du gør hver eneste dag er nemlig også dem, der kan være med til at gøre en stor forskel.

Hvorfor er det så svært?

Men det er ikke altid lige nemt at ændre på sine vaner. Det er blandt andet en af tankerne bag vores Bevidsthedsboks, hvor du igennem 12 forskellige handlingskort kan tracke dine vaner og motivere dig selv til at holde fast i en ny vane. Boksen er altså et værktøj, der hjælper med at sætte skub ikke bare i nye handlingsmønstre, men også giver mulighed for refleksion over værdier og vaner, som er vigtige for lige netop dig og din hverdag.

Du kan læse meget mere om Bevidsthedsboksen og hvordan du får mest ud af den

Når du først har besluttet dig for, at du gerne vil igang, så er næste spørgsmål HVORDAN. Vaner er netop svære at ændre fordi det er noget vi ikke længere tænker over i vores hverdag. De gør livet lettere og sørger for, at vi ikke behøver bruge en masse energi på dem til daglig. Derfor er det også vigtigt ikke at være for hård ved dig selv, hvis det ikke lykkes i første omgang og heller ikke at være overambitiøs.

Vi har samlet 5 tips til, hvordan du kan få den bedst mulige start på nye vaner

  1. Start småt

Vi mennesker, har svært ved at skabe selv små ændringer i vores hverdag. Derfor er vores første råd at starte i det små. Det skaber både bedre forudsætninger for, at du får succes, og små sejre er forudsætningen for vaneændringer, motivation og varige resultater.

  1. Tænk over frekvensen

Der findes mange forkerte bud på, hvor mange gange man skal udføre en handling, før den bliver en vane. Sandheden er, at det afhænger helt af vanen, af din motivation og af din personlighed. Jo flere gange du udfører handlingen, jo større chancer er der for, at den bliver så indgroet, at du kan kalde den en reel vane. Derfor kan det som nævnt være bedre at fokusere på at spise 1 gulerod og 1 æble om dagen, i stedet for at fokusere på at skulle spise 600 gram forskellige grøntsager om dagen, hvis du normalt aldrig spiser frugt og grønt.

  1. Undertryk ikke din lyst – erstat den

Hvis du bare fjerner en vane, vil der opstå et tomrum – og det skal fyldes ud af en ny aktivitet. Vil du stoppe med at spise kage på arbejde, så beslut dig for, hvad du vil gøre i stedet. Dem, som har for meget fokus på det, de ikke skal gøre, klarer sig generelt dårligere når det kommer til at omlægge sine vaner. Prøv i stedet at fokusere på noget positivt du vil gøre for dig selv i stedet for: du kunne for eksempel give dig selv lov til at købe dit yndlings stykke frugt, frisk fra supermarkedet eller den lokale grønthandler i stedet for at spise kage når du er på arbejde.

  1. Design din vane, så den er lettere at overholde

Du vil højst sandsynligt opleve større succes med at overholde en ny vane, når det er let at udføre den. Den amerikanske madforsker Brian Wansink har påvist, at afstanden til en slikskål er helt afgørende for, hvor meget vi spiser af den. I et forsøg med en række sekretærer viste forskeren, hvordan de sekretærer, der havde slikskålen på deres skrivebord, spiste mere end dobbelt så meget slik som dem, hvor skålen ikke stod på deres bord og var placeret mindre end to meter væk fra dem. Pointen er altså: Vil du spise mindre slik så gem det væk i skabet. Og modsat, hvis du eksempelvis vil drikke mere vand når du er på arbejde, så sørg for at have en kande stående på dit skrivebord. Så simpelt kan det være!

  1. Kend din motivation

Der er stor forskel på følgende udsagn: ”Det kunne være dejligt at tabe mig 10 kg.” og ”Jeg vil gøre det arbejde, der skal til så jeg taber mig 10 kg.”. Du skal sørge for, at din motivation er stærk, at den er forbundet med et virkeligt brændende ønske og du skal være klar på, at det kræver hårdt arbejde.

Det kan være svært at indrømme overfor sig selv, hvis man i virkeligheden ikke vil gøre indsatsen for at ændre en vane (lige nu). Det er bedre at blive klogere på sig selv og finde frem til, hvor din egentlige motivation ligger, så du kan fokusere på de vaner, der giver mening for dig at ændre på lige nu.

 

Selvom det altså kan virke som en stor mundfuld at ville leve mere bæredygtigt, er det vigtigt at huske på, at rejsen består af at tage ét skridt af gangen og at det er en process, der hele tiden ændrer sig i takt med ens hverdag.

Køb bevidsthedsboksen her

 

Hvilke vaner synes du er svære at gribe an? Del dine tanker og erfaringer med os i kommentarfeltet og husk at tagge os på Instagram med #sustaindaily når du bruger Bevidsthedsboksen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *