Bliv (ekstra) grøn i køkkenet

Bæredygtighed i køkkenet og i hverdagen handler om at blive bevidst om de ressourcer, vi bruger. Det gælder selvfølgelig også i hjemmets hjerte, køkkenet. Er du en af dem, som nyder at lave mad, prøve nye opskrifter og spise dejlige måltider? Så er det måske køkkenet, der er din legeplads. Og så er det dér, vi vil anbefale, at du starter med at ændre dine vaner. Her er en liste med forslag til, hvordan du kan komme i gang.

Spise mindre kød

Du har helt sikkert hørt, at mindre kød er godt for klimaet, og det er et af de helt store steder at sætte ind for mere bæredygtighed i køkkenet. Det er fordi animalske kalorier er betydeligt mere ressourcekrævende end kalorier fra planter som kartofler, korn, grøntsager og bælgfrugter. Så hvis du endnu ikke er hoppet med på ‘kødfri mandag’-bølgen, er det et glimrende sted at starte. Og hvis du tænker, at det er svært at få dine roomies eller familie med på vegetaraftensmad, så kan du altid starte ud med at gøre din egne frokoster mere grønne. Du kan finde inspiration til tre lækre grønne frokoster lige her. Det behøver nemlig ikke være kedeligt at spise vegetarisk hverken til frokost, ved snacktid eller om aftenen.

Reducér madspild

I lande som Danmark er madspild i hjemmene og madtab i detailhandlen et kæmpe problem. I lande, hvor forholdene er anderledes, sker madtabet for det meste i produktionen og under transporten på grund af manglende opbevaringsmuligheder. Det sidste er lidt svært for os at gøre noget helt konkret ved i vores hverdag, men madspildet i hjemmet og madtabet i detailhandlen kan du selv påvirke. Her er 5 forslag til hvordan:

Lav en god madplan. Hvis du planlægger dine måltider et par dage eller en uge ad gangen, bliver det lettere at få overblik over, hvad du reelt har brug for. På den måde undgår du at ende med en pose mugne gulerødder eller en udsplattet peberfrugt, du alligevel ikke lige fik brugt.

Støt supermarkedernes madspildsinitiativer ved at købe de madvarer, der er sat ned på grund af en kommende udløbsdato. Hvis du alligevel ved, at du skal spise det den dag eller de kommende dage, så er det en perfekt måde at bidrage til mindre madtab. Husk også, at du sagtens kan købe datovarer og fryse dem ned.

Hav en pragmatisk tilgang til ‘bedst før’-mærkningen på de madvarer, du køber. Ofte kan mælkeprodukter og brød spises længere tid, end der står på pakken – og alt på glas og dåse kan som regel holde næsten evigt. Opbevarer du din mad på en ordentlig måde, kan tørvarer som mel, pasta og sukker bruges længe efter ‘bedst før’-datoen. Det handler om at bruge din lugtesans og sunde fornuft og ikke stole blindt på datomærkningen (kilde).

Prøv at skralde! Hvis du har mod på det, kan du gå til kamp mod madtabet i supermarkederne ved at skralde. Bare husk at holde dig til frit tilgængelige og uaflåste områder og containere. Find en ven, der har prøvet det før, hvis du er nervøs. Den første gang er den sværeste.

Brug resterne fra aftensmaden til frokost dagen efter eller frys det ned. Det er altid lækkert med let aftensmad på travle dage. Hvis der kun er en lille portion, og I er en stor familie, kan I lave en restedag ind imellem, hvor I tømmer fryseren og laver buffet.

Mere inspiration: Sådan mindsker du dit madspild, når du bor alene.

Køb lokalt og efter sæson

Vi indrømmer, at det kan være svært at overskue, om man skal købe en dansk grøntsag uden for sæson, som er dyrket i drivhus, frem for grøntsager dyrket i sydens solsæson som er fragtet hertil. Måske du også har hørt om de økologiske danske tomater dyrket i drivhus i løbet af vinteren, og hvor meget CO2 de udleder i forhold til de spanske tomater fragtet hertil i lastbil? Nogle gange er det virkelig svært at regne ud, hvad der er det rigtige valg som bevidst forbruger, men her er et par tommelfingerregler:

Fragt i lastbil er bedre end fly. Det siger nok sig selv, da CO2-udledningen ved flytransport er langt højere end ved biltransport. Så gør op med dig selv, om du ikke kan leve uden de tropiske frugter og grøntsager, som dyrkes så langt væk og er så delikate, at det skal flyves hertil. Hvis du ikke kan slippe det helt, så gør det i stedet til en luksusting, du under dig selv ved særlige lejligheder.

Glæd dig over sæsonernes skiften. Friske jordbær hører sommeren til her i Danmark, og det synes vi egentlig er ret hyggeligt at gå og se frem til. I stedet for at blive irriteret over, at du ikke ‘må’ købe jordbær i december, så tænk på, hvor meget bedre de danske jordbær smager, når de melder deres ankomst i maj.

Følg din sunde fornuft. Sandsynligheden for, at sartere grøntsager som agurker og tomater kan dyrkes udendørs i Danmark, når det er tæt på frysepunktet eller minusgrader, er ret lille – så hvis du vil gå efter danske råvarer om vinteren, så køb de mere hårdføre grøntsager, som passer til det nordiske klima. Det kan for eksempel være kål i de fleste afskygninger, kartofler, porrer, pastinak, jordskokker, selleri og mange flere.

Mere inspiration: Det kan du spise i efteråret

Vi håber, at du har fået inspiration til, hvordan du selv kan gå i gang med at spare på ressourcerne i dit køkken. Skriv gerne en kommentar, hvis du har andre gode tip!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *