Buddha Bikes sælger brugte cykler i kamp mod ressourcespild

I hele maj måned udfordrer vi dig til at cykle en tur– eller mange. Ægte cykelentusiaster, der samtidig har en holdning til miljømæssig og social ansvarlighed, finder man hos Buddha Bikes i København, der sælger brugte, istandsatte cykler.

Vores influencer Kristina fra Breddam18 har talt med Simon, der har stiftet den socialøkonomiske virksomhed. Læs med, når det handler om en moralsk forpligtigelse til at gøre en forskel, om at føle harme over brug og smid væk-kulturen, om at puste liv i gamle cykler, og om samtidig at tage hånd om udsatte unge.

Her er 5 skarpe til Simon. Hop ind på Breddam18, hvis du vil læse det udvidede interview bagefter.

Hvad sælger I hos Buddha Bikes?

Det korte svar er istandsatte brugte cykler og reparationsydelser. Den lidt længere version er, at vi sælger en utrolig bæredygtig måde at komme fra a til b på. Dels fordi det kun kræver rugbrød at cykle, dels fordi istandsættelsen af en brugt cykel har et meget minimalt CO2-fodaftryk mod gennemsnitligt 223 kg CO2 for at producere en ny.

Hvordan startede Buddha Bikes?

Som så mange andre har jeg altid følt stor harme over brug og smid væk-kulturen. Danskerne importerer ca. 500.000 cykler hvert eneste år. Jeg har længe vidst, at de rigtige mekanikere kan redde næsten enhver cykel fra skrotskæbnen. På den måde har motivationen til at reinkarnere cykler altid været i mig, i en blanding af harme og bevidstheden om, at det kunne være anderledes. Jeg fik tilbudt hjælp til at søge opstartsmidler, og når man så pludselig står med muligheden, opstår der også en moralsk forpligtigelse. Fordi hvilket menneske er man, hvis man kan skabe et stort stykke positiv klimaforandring, og ikke gør det?

På hvilken måde tager i hånd om udsatte unge?

Vi har reserveret vores lærlingepladser til de unge, der har allermest brug for det. Vi behandler såkaldte udsatte helt almindeligt. Når man ikke blot fortæller en såkaldt udsat at vedkommende er “god nok”, men også giver lige løn og vilkår, så sker der noget. Vi modtager ingen “udsat” støtte, da vi så netop ville have svært ved at give disse individer ligesindet respekt. Det er en stående joke, at den eneste forskel på os er, at nogle blot ikke er blevet diagnosticeret. Et gran af sandhed, et gran af nedbrydende humor og nok meget afslørende for den tilgang, vi arbejder med.

Hvad er forskellen på at købe en brugt cykel i Den Blå Avis og hos jer?

Vores kunder sætter typisk stor pris på, at cyklerne er istandsat professionelt af dygtige folk og den sikkerhed, som reklamationsretten giver. I mine øjne er rådgivningen endnu vigtigere. Det er meget normalt, at vi overbeviser vores kunder om at købe noget andet, end de først kiggede efter, fordi deres transportbehov og kropsbygning ikke matcher det, som de først troede, var det rigtige. Det, at der bliver betalt skat og moms, at der gives en rigtig kvittering, og at man ikke skal være nervøs for om cyklen er stjålet, har nok også noget at skulle have sagt.

Kan det betale sig at istandsætte gamle cykler?

Vi har lige haft 3 års fødselsdag, så det er lige tidligt nok at sige ja. Men vi får da alle brød på bordet. Kigger man på vores udvikling og forudsætninger, så tror jeg faktisk, vi kan prale af et ganske sundt forretningskoncept. Det ligner altså, at man fint kan leve af at lave og sælge bæredygtige produkter og ydelser.

Kender du andre seje koncepter som Buddha Bikes, der gør en dyd ud af miljømæssig og social bæredygtighed? Fortæl os om dem i kommentarfeltet.

Tekst af Kristina Moos Bylov, fotos af Jeppe Bøje Nielsen og Kristina Moos Bylov.

2 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *