Sundt og bæredygtigt: Pas på dig selv

I de foregående artikler om sundhed har jeg skrevet om, hvordan man kan ændre ting i kosten for at være mere bæredygtig overfor sig selv og miljøet. I dag skal det handle om, hvordan du kan passe på dit mentale helbred. Det er nemlig vigtigt at passe på knolden for at passe på dig. Hvis du ikke er bæredygtig overfor dit sind, så er det svært at være bæredygtig overfor din krop og endnu sværere at være bæredygtig overfor miljøet. Her kommer mine 10 bedste råd til at passe på dig.

1. Gør noget kun for dig

Det er svært at være noget for andre, hvis du ikke er noget for dig selv. Hvornår har du sidst gjort noget godt for dig selv? Jeg tænker på at gøre små ting i hverdagen, der gør dig glad og veltilpas. Det kan være alt fra at lave en god kop te og sætte dig i din yndlingshyggekrog, til at købe en buket blomster eller tage på museum med en ven. Kun du ved, hvad der gør dig glad. Der er mange, der kan glemme at tænke på dem selv, fordi job, travlhed, aftaler, børn og pligter tager over. Men for at få mere overskud i hverdagen, så husk at passe på dig selv først.

Læs også: Sundt og bæredygtigt: Længe leve kulhydrater

2. Grin og giv slip

Det er selvsagt, at det er sundt at grine. Prøv at sætte dig i så mange situationer som muligt, der kan få dig i dit lattermilde hjørne. Det kan være at ringe til din bedste ven, se din yndlingsserie eller en stribe hundevideoer på youtube. Du ved, hvad der virker. Giv slip og nyd øjeblikket, prøv at lade være med at ærgre dig over ting, du ikke kan ændre – på den måde er det også nemmere at være til stede i nuet.

3. Rens dit hoved, ofte

I en verden, hvor vi er omgivet af skærme, hvor vi end er, så er det vigtigt, at vi husker at tømme hovedet. Du ved måske, hvordan det føles, når du sidder og er i gang med noget, og mærker den strammende fornemmelse i hovedet: Optakten til hovedpine. Det er måske fordi du tænker for meget over noget, måske fordi du har for travlt, måske fordi din hjerne ikke kan følge med den hastighed, indtrykkene strømmer ind med. Det er et tegn til, at du skal trække stikket – også selvom det bare er 5 minutter. Din hjerne vil takke dig for det, og du vil se, hvordan en kort pause også gør dig mere glad (og effektiv). Lad være med at lave noget i 5 minutter. Gå en lille tur, hør et par musiknumre. Det handler om, at din hjerne skal have mulighed for at koble fra.

4. Gå en tur

En effektiv måde at give sin hjerne en pause på er ved at gå en tur. Ikke nok med, at du får sollys (eller i hvert fald dagslys, hvis du er heldig), motion og stimuleret dine sanser. Det er også en god måde at komme væk fra det, du var i gang med, og give din hjerne et øjebliks ro. Som du nok vil opleve, så vender du ofte tilbage med fornyet overskud og et friskt syn på tingene.

5. Følg din mavefornemmelse

Selvom det måske virker ulogisk, så er der masser af nervebaner rundt omkring vores mave-tarmsystem. Derfor er det ikke underligt, at vores mavefornemmelse ofte kan fortælle os, hvad vi føler om en situation, førend vi selv er klar over det. Jeg vil mene, at dét at følge sin mavefornemmelse giver bedre mentalt overskud. For kender du ikke det, når du så går imod din mavefornemmelse? Så er det netop, at kroppen bliver ved med at minde dig om, at du gør noget, du ikke har lyst til. Det er derfor, jeg vil mene, at det giver mere mentalt overskud at følge den. Så undgår du baggrundsstøjen af at gå imod, hvad du inderst inde har lyst til.

6. Lav huskelister

Hvis du har mange ting at jonglere med, kan det være en god idé at aflaste din hjerne ved at skrive tingene ned. Vores korttidshukommelse kan kun huske 3-4 ting ad gangen, og selvom du prøver at huske flere, så vil du glemme nogle af dem. Derfor: Skriv det ned. Det gør også, at du befrier din hjerne for din indre huskeliste, der popper op og minder dig om, at du stadig ikke har taget dig af det, du gerne vil huske. Skriv det ned og beslut dig for, at du tager dig af en ting fra listen ad gangen.

Læs også: Sundt og bæredygtigt: Tre madvaner, der gavner dig og miljøet

7. Gør én ting ad gangen

I samme dur som at befri din hjerne ved at lave huskelister, kan det være gavnligt for din indre ro, din koncentrationsevne og din effektivitet, at du kun gør én ting ad gangen. Hvis du fx er på arbejde og har en række ting, du skal tage dig af (som selvfølgelig står på din huskeliste), så start med den ene. Med det mener jeg ikke kun, at du skal eksekvere én ting ad gangen, men også, at du skal sørge for ikke at blive forstyrret. Sæt mobil og e-mail på lydløs, så du kan komme in the zone og få noget fra hånden. Det tager 15-30 minutter at komme tilbage i en effektiv arbejdsgang, hver gang du bliver forstyrret af fx en notifikation. I løbet af en dag kan det blive til meget spildt tid og ineffektivt arbejde – og din hjerne bliver forvirret og overbelastet af at blive bombarderet med indtryk, mens du prøver på at koncentrere dig.

8. Tøm din hjerne før sengetid

Kender du det, at du ligger i sengen og ikke kan falde i søvn? Måske har du glemt at lave huskelister eller give din hjerne ro i løbet af dagen. Måske er du bekymret over noget. Den bedste kur er at give dit hoved plads og pauser i løbet af dagen, men sørg også for en god aftenrutine til at komme ned i gear. Tænk over din dag eller tal den igennem med din partner eller roommate. Er der nogle hængepartier fra dagen? Noget du blev ked af? Forsøg at give slip og sig til dig selv, at du kan tage dig af det i morgen. Efter en nattesøvn ser tingene oftest anderledes ud. Gør noget før sengetid, du slapper af ved: Læs en en god bog, hør musik eller giv dig selv en fodmassage – og prøv at holde dig fra skærme. Skulle det ske, at du ligger i sengen og ikke kan sove, så sig til dig selv: Det er alligevel for sent at ændre nu, så lad det ligge.

9. Få masser af søvn

Søvn er en af de vigtigste processer for os overhovedet. Det er ikke for sjov, at den udgør cirka en tredjedel af vores døgnrytme og indtræder forholdsvis automatisk, hvis man er i søvnunderskud. Det er under søvnen, at din hjerne kobler fra, restituerer og regenerer. Faktisk er det sundest at sove før kl. 23, og omkring 7-8 timer i døgnet. Det er lidt forskelligt, hvor meget søvn vi hver især har brug for, men det ligger i det leje. Så overvej om en fast døgnrytme og masser af søvn ikke er lige præcis det bedste, du kan gøre for dig selv.

10. Mediter eller dyrk yoga

Jeg har selv rigtig god erfaring med at koble fra og give min hjerne ro og fred ved daglig meditation og lejlighedsvis yoga. Meditation er en super måde at give hjernen ro – uanset hvor god du er til det! I starten kan det være gavnligt at bruge en app med guidede meditationer, så du lærer at lytte og kan koncentrere dig om stemmen, der guider dig. Når du har øvet dig med hjælp, kan du begynde at meditere på egen hånd. Yoga er en måde at give dit sind rum og ro, samtidig med at du træner og styrker dine muskler og led. Namaste. Hvis det ikke er noget for dig, kan du bare springe yogaen over og bruge de andre råd.

Jeg håber, at du har fået lidt ideer til, hvordan du kan passe på dig og dit mentale helbred. Rigtig god dag.

Tekst af Josephine Johansson, medicinstuderende & sundhedsentusiast. Foto af Johanne Stenstrup.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *