Spis efter årstiden: Det kan du spise om vinteren

Winter is coming! Og det samme gælder vinterens grøntsager og frugter. Særligt kærkomne ovenpå en tid med en hel masse julemad og godter er der intet som sæsonens grønt, der kan byde dagligdagen velkommen med hverdagsmad og grønne madpakker.

Ifølge sæsonkalenderen startede vinteren allerede i december – men der havde de fleste af os nok travlt med at gnaske marcipan og clementiner. Derfor bringer vi sæsonoversigten nu, hvor mange trænger til en ekstra omgang frugt og grønt.

Vinteren byder på masser af rodfrugter. De er både sunde, lækre og nemme at trylle om til mange forskellige retter. Prøv for eksempel rodfrugtsuppe, rodfrugtmos, rodfrugtdeller eller blot bagte rodfrugter med din yndlingsdip til, mums! Derudover er rodfrugter drønbillige, og det går jo perfekt i spænd med månedens udfordring om at holde plus på kontoen.

Hvis du vil læse mere om, hvorfor det egentlig er bæredygtigt at spise efter årstiderne, så har vi skriblet lidt om dette i efterårets sæsonoversigt.

Frugt og grønt i sæson hele vinteren:

  • Champignon og mange andre svampe
  • Grønkål
  • Gulerod
  • Hvidkål
  • Jordskok
  • Kartoffel
  • Løg og rødløg
  • Pastinak
  • Peberrod
  • Persillerod
  • Porre
  • Portobellosvamp
  • Rosenkål
  • Rødbede
  • Rødkål
  • Æbler

Særligt i januar:

  • Glaskål
  • Kinakål
  • Knoldselleri

Særligt i februar:

  • Skorzonerrod

Tekst af Caroline Frederiksen, foto af Andreas Raun.

4 Comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *