Back to top

Væredygtighed i Coronatiderne

Tekst af Louise Thustrup, Billeder af Johanne Stenstrup

Jeg ser virkelig mange, der lige nu kæmper hver eneste dag for at få det hele til at hænge sammen – lige fra arbejde, familieliv, skoleundervisning, børnepasning og ikke mindst mentalt. Indrømmet, jeg har svært ved at relatere til alle jer derude med småbørn og hektiske liv. Det betyder ikke, at jeg ikke kan se, at I kæmper og at det er svært. Men jeg er i den modsatte grøft. Jeg sidder alene i min toværelses lejlighed. Jeg er alene på skansen herhjemme.

Pointen er, at det er svært for os alle sammen lige nu på hver vores måde. 

Alting er vendt på hovedet og jeg tror, at for os “voksne” – uanset om du er alene, har familie, børn, partner eller kæledyr – så er det en ekstra svær tid mentalt. Det er svært at finde overskud og ståsted i en situation, der synes at udvikle sig fra time til time. 

Og jeg kan ikke give dig det ståsted. Det er der nok ikke nogen, der kan lige nu. Men jeg vil gerne give dig mine personlige tips og tricks til at bevare nogenlunde ro i en tid præget af ualmindeligt uro.

Bevægelse

Jeg har selv  haft svært ved at få bevæget mig hver dag. Der er ligesom altid et eller andet, der har taget min tid og mit overskud i stedet. Men siden udmeldingen om nedlukningen af det offentlige har jeg bevæget mig hver dag. Helt af mig selv. 

Jeg har cyklet lange ture – på behørig afstand af andre. Jeg har dyrket yoga næsten hver morgen for at komme af med noget af al den uro, der samler sig i min krop. Og jeg har indført danserutiner, hvor jeg skruer op for en glad-i-låget-sang, som min mor ville kalde dem, og har taget mig en svingom på stuegulvet.

Få inspiration til yogaøvelser du kan lave sammen med dit barn, derhjemme på stuegulvet.

Bevægelse er en god måde – omend kortvarigt – at komme ud af hovedet og ned i kroppen. Og det behøver ikke at være maratonagtige seancer. 10 minutters stræk på stuegulvet eller en dans i køkkenet kan sagtens gøre det!

Kan du gøre noget ved det?-taktikken

En anden strategi, jeg har lært hjemmefra, når det kommer til bekymringer, er denne problemknuser-taktik:

Tænk på din bekymring og spørg så dig selv: “Kan jeg gøre noget ved det?” Hvis nej, så prøver du at kaste bekymringen ud af vinduet. Hvis ja, så kommer næste spørgsmål: “Vil jeg gøre noget ved det?” Det her spørgsmål kan måske undre, men det er faktisk ret gavnligt at spørge sig selv, om det egentlig er noget, du er villig til at handle på. Jeg tror ofte, du vil blive overrasket over svaret. Hvis svaret er nej, så kan du nu kaste bekymringen ud af vinduet. Hvis svaret er ja, når du frem til det sidste spørgsmål, som er: “Hvad vil du gøre ved det?” Og gør så det.

Der er ingen tvivl om, at det myldrer med bekymrende tanker lige nu. Og det er helt forståeligt og helt okay. Men det er også vigtigt at kunne give slip på dem indimellem. Bare lige for at give dig selv et pusterum. 

Hvis du har alt for mange bekymringer på én gang til at kunne bruge ovenstående spørgsmål, så prøv i stedet at skrive alle dine bekymringer ned i punktform. Streg så alle de punkter ud, som er uden for din kontrol og som du ikke kan gøre noget ved. Der vil formentlig stadig være en del bekymringer tilbage på listen, men forhåbentlig er den meget kortere end den var til at starte med og måske også lidt mere håndgribelig.

Nyheder

Det er vigtigt at følge med i, hvad der sker – særligt lige nu. Men en kontinuerlig strøm af nyheder dagen igennem kan hurtigt blive en kilde til stress og uro. Det gælder uden tvivl mere for nogen end for andre – og det vil også være forskelligt, hvad der “trigger” ængstelsen.

Men uanset hvad kan det i den kommende tid være en god idé at sætte nogle klare regler op for dig selv og dit nyhedsforbrug.

Du kan for eksempel beslutte dig for nogle daglige klokkeslæt, hvor du må tjekke nyheder, mens du resten af tiden for så vidt muligt forsøger at undgå dem.

Du kan også indføre nyhedsfri eller mobilfri zone enten morgen eller aften (eller begge dele!), så du kan vågne op og gå i seng uden en masse støj fra mediedækningen.

Og føler du dig ekstra ramt, kan det også være en idé at logge af de sociale medier. Der er helt sikkert rigtig meget sammenhold og inspiration at hente på Instagram og Facebook i disse dage, men det er også bare en kilde til nyheder og en konstant påmindelse om den situation, vi står i. Log ud af dine konti og slet eventuelt de apps fra din telefon indtil, du igen har overskud til at være en del af det hele. Du kan eventuelt starte med bare at logge af henover dine weekender, så du får en ugentlig pause.

Gå analog

I ledtog med mit nyhedstip, så vil jeg anbefale dig at indføre nogle analoge aktiviteter i din hverdag. Det kan være at læse en bog eller et magasin. Du kan lægge et puslespil, tegne, male, sy, strikke, brodere, bage, modellere, synge, lægge neglelak, spille brætspil, løse soduko eller kryds og tværs eller noget helt helt andet! 

Jeg tror det vigtige med det analoge aspekt er at komme væk fra skærmene og bringe fokus hen på noget håndgribeligt. Noget du kan røre ved og skabe. Og her vil jeg gerne gå så langt som at sige, at rengøring ikke tæller med (medmindre du elsker det, så gå amok!). Det gælder om at lave noget som du synes er sjovt og hyggeligt. Noget, der kan sænke tempoet i tankemylderet og give en rolig(ere) stund.

Find alle vores boganbefalinger i vores Bibliotek.

 

Som jeg skriver det her, er det ved at blive mørkt udenfor. Kaffen i min kop er for længst blevet kold og jeg begynder at overveje, hvad jeg har lyst til at spise til aftensmad de næste 3-4 dage. For livet og hverdagen går videre. Det er mærkelige tider, der uden tvivl vil sætte sig hos os alle sammen og måske skabe forandringer langt ind i vores fremtid. Men det ændrer ikke på det, der er vigtigt. Din familie. Dine venner. Dit liv. Dit mentale velvære.

Så lad os være sammen om det – hver for sig.

Post a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *